Hoger verbruik & minder assist na onderhoud / IMA problemen

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Civic Hybrid.

Hoger verbruik & minder assist na onderhoud / IMA problemen

Postby revolution-nl » 26 Aug 2010 12:19

Gezien het IMA systeem van mijn auto volstrekt anders reageert en daardoor in het dagelijks verkeer geconfronteerd word met een onvoorspelbare auto heb ik hieronder een korte probleem omschrijving geplaatst en mijn bevindingen tot nu toe.

Ik heb het gedrag van het IMA systeem de laatste tijd nauwlettend in de gaten gehouden, hier zijn een aantal rij tips uit voortgekomen om in het dagelijk verkeer het hinderlijke IMA gedrag van de forced regens met beperkte assist te voorkomen.

Samenvatting
Klacht:Mijn HCH was na terugkomst van de 40.000km beurt trager had een hoger verbruik en de ima assistentie was onvoorspelbaar.

Wat heeft de dealer ondernomen:
In eerste instantie werd er vannuit de dealer gemeld dat er een software update was uitgevoerd. Hier kwam men later op terug. Bij een verdere diagnose bleek dat het accu pakket defect was.

Hoe is de situatie nu?De IMA ondersteuning en het laad gedrag is nog anders dan voor de 40.000km beurt. De auto presteert nog steeds niet op het niveau zoals deze aan mij geleverd is, tevens is het verbruik fors hoger. Mede door andere ervaringen van HCH rijders hier op het forum vermoed ik dat men toch de software heeft geupdate.

Hoe gedraagt het IMA systeem zich nu?
- Het nieuwe IMA gedrag is als volgt. Volledige assist is +/- 500rpm later. Hierdoor heeft de auto minder koppel en moet de auto meer toeren maken om voorruit te komen

- Zodra de auto nog maar 3 of 4 accu ladingen over heeft begint de auto aan een forced regen tot 6 accu ladingen. Tijdens deze regen is er geen of beperkte IMA assistentie. Bij het bereiken van 6 accu ladingen is er weer volledige assistentie.

- IMA assist is onder de 10c sterker als boven de 10c. IMA assist voelt ongeveer even sterk aan als de assist zoals die was voor de 40k beurt. De eerste kilometer bij een koude start onder 10 graden is de IMA assist exact hetzelfde als voor de 40.000km beurt.

Hoe kan ik een forced regen met beperkte IMA assist voorkomen:
- Probeer een accu niveau van 4 bars te voorkomen.
- Rij totdat de auto warm is in de S stand schakel daarna over naar de D stand
- Zet de auto bij een acculading niveau van 4 of 5 bars in de S stand en wacht tot er min 7 bars aan lading beschikbaar is.

Hoe kan ik een forced regen annuleren als ik er mee geconfronteerd word
- Zet de auto in N
- Zet het contact uit
- Zet het contact aan
- Zet de auto weer in D

Oorspronkelijke postVorige week heeft mijn Honda Civic Hybrid 2009 een grote beurt gehad. Dit zou een verbetering moeten zijn, niks is echter minder waar.

Sinds de onderhouds beurt rijd de auto minder comfortabel. Hij is trager en lawaaierig:(
Waar je voorheen nog een redelijk "koppel" krachtig gevoel had door de ondersteuning van de electro motor is hij nu een stuk trager. Gevoelsmatig mis je gewoon 15-20pk.
Daarnaast is het erg irritant als de accu ontladen word waardoor er helemaal geen vermogen meer is . Dit gebeurt na de service beurt met een aanzienlijk hogere frequentie.

Dit alles resulteerd in verbruik wat 0.5l tot 1l hoger ligt per 100km. Voorheen reed ik gemak 5.5l/100km nu moet ik blij zijn met 6.1l/100km
Mijn actieradius is dus ruim 100km minder op een tank (voorheen 750km op 40 liter nu 650km)

Ik word hier niet zo vrolijk van. Het kan toch niet zo zijn dat je na een service beurt een slechter presterende auto terug krijgt.
Ik had al het vermoeden dat bovenstaande bevinden veroorzaakt werden door een update van het motor management. Mijn vermoedens werden na een simpele zoek opdracht bevestigt

Report: Honda's Civic Hybrid software fix hurting real-world mpg for some
by Sebastian Blanco (RSS feed) on Aug 16th 2010 at 10:04AM

Honda Civic Hybrid – Click above for high-res image gallery

Late last week, we heard that Honda was updating the software in all 2006 through 2008 Civic Hybrids sold in the U.S. to prevent the batteries from wearing out sooner than expected. At the time, Honda spokeswoman Christine Ra told Bloomberg that the fix would not impact the car's fuel economy or performance. But is this the case?

According to a new Bloomberg report, the software update may indeed hurt gas mileage and acceleration; one driver said the update "made the car sluggish and slashed the vehicle's gas mileage." That driver claimed his car went from 45 miles per gallon to 33 after two of Honda's software updates, one last year and one several weeks ago. The 2008 Civic Hybrid is rated at 40/45 mpg (city highway), while the standard five-speed automatic 2008 Civic gets 25/36.

Honda is sticking to its guns. Honda spokesman Chris Martin told Bloomberg, "This is not just to prolong the life of the battery, it also helps improve the performance." The story is nowhere near over, as the California Air Resources Board is looking into whether the update increases vehicle emissions and thousands of other drivers get their software updates. Bloomberg notes that not everyone is reporting mpg decreases – some are even reporting increases – so the final word here has not yet been written

17 August 2010
Honda Civic Hybrids Encounter Battery Life Problems, Software Update Problematic for Some

2007 Honda Civic Hybrid But the software updates are causing a decline in vehicle performance, and Honda doesn't want to pay the price

Honda Motor Co.'s line of Civic hybrid's from 2006 to 2008 have encountered problems with battery life. The Japanese automaker's solution is to install software updates, which according to Civic hybrid owners, is making their vehicles considerably slower and has even cut the gas mileage.

Honda's high-tech batteries for these hybrids have been losing their ability to hold a charge years before the warranty is up, but Honda's policy is to not replace any batteries until they are completely dead. So instead of exchanging the old batteries for new ones, Honda began installing software updates that are supposed to extend the life of the battery and "improve performance," but Civic hybrid drivers are saying otherwise.

According to Jason Marchesano, a 2007 Civic hybrid owner from Overland Park, Kansas, his car battery lost its ability to hold a decent charge last year, and when approaching Honda about the problem, they installed a software update that cut the vehicle's fuel efficiency and made the car's response much slower. Several weeks ago, Marchesano went to Honda once again with the problem, which prompted yet another software update. With each additional update, his Civic became slower and less fuel efficient. Today, the vehicle receives 33 miles per gallon, when it originally received 45 mpg brand new.

Many believe that Honda is holding a no exchange policy unless the battery is completely dead because the company does not want to replace thousands of batteries at approximately $3,000 a piece. Amongst the believers is the California Air Resources Board.

"We want to know if they're coming up with a strategy to try to protect the battery so they don't have to replace them," said John Urkov, chief of the air board's vehicle branch.

The California Air Resources Board is also concerned with the potential emissions these updated Civic hybrids could be giving off, since the software protects the battery by limiting its part in running the 20-horsepower electric motor while increasing the role of the Civic hybrid's 93-horsepower, four-cylinder gasoline engine.

"It becomes a potential air quality concern for us," said Urkov.

Environmentally-concerned boards are not the only ones who are having problems with the software updates. The National Highway Traffic Safety Administration is currently monitoring and discussing complaints from 2007 Civic hybrid drivers with Honda, noting that hazards such as a sudden loss of power are safety issues concerned with this vehicle's battery.

Nearly one third of complaints about the 2007 Civic hybrid are regarding battery troubles, and mention potential concerns like loss of power while trying to pass someone, or while on a freeway onramp.

As a warning to 2006, 2007 and 2008 Honda Civic hybrid drivers, Honda sent out a letter to over 100,000 owners of these vehicles to let them know that their car batteries "may deteriorate and eventually fail" much earlier than previously expected, and instructs the driver to consider a software update.

"This is certainly not a financial decision," said Chris Martin, a Honda spokesman. "This is not just to prolong the life of the battery, it also helps improve the performance."

Some Honda Civic hybrid drivers agree with Martin's stance, saying that software updates have improved their vehicle's mileage and pace. Joe Goldberg of Harrisburg, Pa. is one of the satisfied customers.

"I haven't really noticed a decrease in mileage," said Goldberg. "I don't lose the battery nearly as frequently as before."

Martin declined to comment on Honda's meetings with regulators, what the nationwide failure rates are for these batteries, and what it costs Honda to replace them under warranty. Though he did mention that these batteries are sold at a retail price of $2,100, not including shipping and installation, and that shortened battery life on these vehicles is due to "certain circumstances" such as using the air conditioning too much or driving in stop-and-go traffic.

De betreffende update (met dank aan BlueHCH)
Product Update: New Software to Help Prevent IMA Battery Deterioration

BACKGROUND
American Honda is announcing a product update to help prevent IMA battery deterioration.
Frequent stop-and-go driving with A/C use, especially during warm weather, can keep the IMA battery in a low state-of-charge (SOC). Over time, this may cause battery deterioration and eventual failure.

CUSTOMER NOTIFICATION
Owners of affected vehicles will be sent a notification of this product update. An example of the customer notification is at the end of this service bulletin.
To verify vehicle eligibility, check for at least one of these items:
• The customer has a notification letter.
• The vehicle is shown as eligible on a VIN status inquiry.
In addition, check for a punch mark below the fifth character of the engine compartment VIN. A punch mark in that location means this product update has already been completed.
Some of the vehicles affected by this product update may be in your used vehicle inventory. These vehicles must be updated before they are sold or leased. To see if a vehicle is affected by this campaign, do a VIN
status inquiry before selling it or returning it to a service customer. Should an unrepaired vehicle that was in inventory, or that came in for service after this service bulletin was issued, cause an injury or property damage because of
the campaigned item, the dealership will be solely responsible to the damaged party, and will be required to defend and indemnify American Honda for any resulting claims.

CORRECTIVE ACTION
Update the PGM-FI software and the IMA battery software with the HDS. Then, if needed, update the A/T (CVT) software. NOTE: This software update is needed even if the vehicle was repaired using Service Bulletin 09-058,
Low-Charged IMA Battery Causes Low Power When Accelerating. As with the previous software update, the new software increases the IMA battery rate of charge, which helps to prevent early battery deterioration.

REPAIR PROCEDURE
NOTE: After you do the software update(s), the IMA system will have the following differences. All of them are normal operating characteristics:
• When at an auto idle stop, the engine restarts sooner. It also now restarts with only two bars displayed on the IMA battery level gauge.
• Even with up to four bars displayed on the IMA battery level gauge, auto idle stop may not occur.
• The IMA system reserves battery power to ensure enough power is available to start the vehicle from a stop and for initial acceleration. This reduces the IMA assist as the vehicle speed increases. This change
increases the battery’s stored energy and overall performance.
• The IMA battery level gauge more accurately indicates the battery’s state-of-charge. Customers will also notice that the level bars stay in the middle of the gauge much longer.

1. Use the HDS to update the PGM-FI software. If needed, also update the IMA battery software and the A/T (CVT) software. For updating information, refer to Service Bulletin 01-023, Updating Control Units/Modules.
NOTE: Three DTCs may be stored after the software is installed. These DTCs can be erased only after all updates (PGM-FI, A/T (CVT), and IMA battery) are completed. For more information on the three DTCs, refer to Service Bulletin 09-026,
2006–09 Civic Hybrid, 2010 Insight: New DTCs U0301, U0302, and U0312.
2. Do the CKP pattern learn procedure with the HDS:
• In the ADJUSTMENT MENU of the HDS, select CRANK PATTERN.
• Select CRANK PATTERN LEARNING, and follow the screen prompts.
3. Do the idle learn procedure:
• Make sure all electrical accessories (A/C, radio, lights, etc.) are off.
• Start the engine, and let it run until it reaches normal operating temperature (the cooling fans have cycled twice).
• Let the engine idle for 10 minutes.
4. If you updated the CVT software, select START CLUTCH FEEDBACK LEARN in the HDS, and follow the screen prompts to calibrate the start clutch pressure control.
5. If needed, use the HDS to clear all DTCs from all systems.
6. Center-punch a completion mark below the fifth character of the engine compartment VIN:
• Slide open the FRAME NUMBER door on the center cowl cover.
• Use a long punch to reach the VIN.

Ik hoop dat ik vandaag nog tijd vind om een bezoekje te brengen aan de Honda Dealer met het verzoek deze update zsm ongedaan te maken, ik vind dit namelijk onacceptabel. Het rij comfort en het vebruik word door deze update ernstig aangetast
Last edited by revolution-nl on 16 Nov 2010 19:43, edited 15 times in total.
revolution-nl

Huidige auto: Ford Focus '11

Re: Honda Civic Hybrid hoger verbruik na software update!!

Postby revolution-nl » 26 Aug 2010 17:02

Ik kom zojuist terug bij de Honda Dealer. Ze hebben een rondje gereden en het kwam er kort samengevat op neer dat ze deze update (recall) moeten doen van Honda en dat ze helemaal niks voor mij kunnen betekenen. De software zou inderdaad niet te downgraden zijn.

Toen ik opmerkte dat ik nu de dupe ben van software wijzigingen omdat Honda zijn batterypack niet op orde heb kreeg ik de opmerking dat ik het "niet zo zwart-wit moest zien" en dat er niks mis was met het batterypack.

Dat het rij karakterstiek negatief is veranderd en het verbruik met 1l/100km is toegenomen moet ik allemaal maar accepteren. Het verbruik van 6.7l/100km vond hij ook normaal, hij ging verder niet in op het toegenomen verbruik en het feit dat mijn actie radius met de software update 100-130km kleiner was geworden en dat ik voor de update 5.4l/100km reed.

De software update zou uitgebracht zijn om kortsluiting in het batterijpack te voorkomen? Volgens is de werkelijk reden dat er een kans is dat het batterijpack binnen de garantie periode stuk gaat.

Ik vind dit echt onbegrijpelijk, ik heb al aangegeven dat ik het neer ga leggen bij de importeer, tevens zal ik een klachtenbrief schrijven naar de diverse consumenten belangen organisaties.
Last edited by revolution-nl on 20 Sep 2010 09:44, edited 2 times in total.
revolution-nl

Postby BlueHCH » 26 Aug 2010 17:53

Hmmm... interessant.

Zo enkelen (velen?) op dit forum wel in de gaten hebben is BlueHCH niet helemaal a-technisch als het op auto's aankomt. Onlangs heeft mijn auto (bj 2008) z'n 60dkm beurt gehad. Niet dat ik daar om gevraagd had want als je in je onderhoudsboekje kijkt, dan zie je dat de 60dkm beurt eigenlijk alleen een veredelde oliewissel is. Dus doe mij dan alleen die oliewissel maar, zorg ik wel voor de rest en dat scheelt mij weer centjes... Maar daar wilde de garage niet van weten want bij een 60dkm beurt zouden veel meer werkzaamheden plaatsvinden. Bovendien wilden ze m'n banden vervangen (zie de bandenslijtage post) en wilden ze de remolie vervangen (hoeft dacht ik de eerste keer pas als de auto 3 jaar oud is en dat is 'ie nog niet en wordt hij ook niet zeer binnenkort).

Afijn, die oliewissel heeft al met al ruim een uur geduurd. Na de beurt had ik het gevoel dat de auto wat anders reageerde op het gaspedaal. Wat slomer misschien en in iedergeval heeft de auto meer de neiging om de lage toerentallen op te zoeken bij constante snelheden. Ik ben geen vlotte rijder, dus of de prestaties anders zijn sinds de beurt, dat heb ik niet objectief of subjectief vast kunnen stellen. Maar het is dus goed mogelijk dat ze de software geupdate hebben zonder het mij te vertellen. Over het verbruik is ook lastig te oordelen: de uitlijning was compleet verkeerd en die heb ik daags na de beurt laten corrigeren. De betere uitlijning doet mogelijk het meerverbruik met de nieuwe software teniet. Getalsmatig is het wel opvallend dat ik in de zomer periode niet de 1 op 25 meer heb gehaald op een tank, waar dat vorig jaar wel lukte. En ik heb het wel geprobeerd.
BlueHCH

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Postby revolution-nl » 26 Aug 2010 19:06

Honda probeert de schade te beperken door deze update van het motor management ongevraagt toe te passen. Zojuist onderstaande mail naar mijn dealer gestuurd. Ik ga volgende week bellen naar de importeur.

LS,

Vanmiddag ben ik bij het filiaal de Bois Amersfoort aanwezig geweest om mijn klachten kenbaar te maken naar aanleiding van het veranderde voertuig karakteristiek na de 40.000km beurt van mijn Honda Civic Hybrid 2009 (kenteken xxxx). Kennelijk zijn deze gewijzigde karakerstiek te wijten aan een update van het motor management.

Bij deze wil ik nogmaal schriftelijk mijn klachten kenbaar maken. Ik wil graag het comfort en het zuinige karakter van mijn Honda Civic terug zoals die was voor de update. Ik was toen een zeer tevreden consumten.

De klachten:
- Forse toename in het brandstof verbruik:
Voorbeeld 1: Traject Amersfoort - Utrecht reed ik voorheen met een gemiddeld verbruik van 5.3 - 5.7l/100km na de software update rijd ik dit traject met een verbruik van 6.0 - 6.7l/100km
Voorbeeld 2: Het gecombineerd verbruik over een gehele tank is toegenomen van 5.5l/100km naar 6.3l/100km met 40 liter kom ik dus 100km MINDER ver op een tank
Jaarlijks rijd ik +/- 40.000km. Met deze ongevraagde update ben ik jaarlijks dus 500 euro extra aan brandstofkosten kwijt!

- Response Electronic Assist
Voorbeeld 1: Bij het acceleren is er na de update minder ondersteuning van de electro motor. De benzine motor moet dus meer vermogen leveren. Dit resulteerd in een tragere gas response,hoog oplopend toerental, veel geluid. Anders gezegd de auto heeft aanzienlijk minder koppel.

Voorbeeld 2: Bij kort inhalen in de bebouwde kom sprint de Electronic Assist soms helemaal niet bij. De benzine motor moet dus meer vermogen leveren. Dit resulteerd in een trage gas response,hoog oplopend toerental, veel geluid. Anders gezegd de auto heeft aanzienlijk minder koppel.

Voorbeeld 3: In de file maak ik regelmatig gebruik van de mogelijkheid om volledig electrische te rijden, sinds de update is het soms bijna niet mogelijk om volledig electrische te rijden.

- Accu status
Voorbeeld 1: De frequentie van het automatische ontladen van de accu's is toegenomen van een paar keer per week naar minimaal 1x per dag. (Woensdag 26 Aug. werd ik 3x geconfronteerd met dit proces) Tijdens dit proceess blijft de auto stationair draaien bij stilstand en levert de electronic assist geen vermogen tijdens het accelereren.

Ik kreeg van de medewerker ter plaatsen te horen dat de update noodzakelijk is om een mogelijke kortsluiting in het batterypack te voorkomen. Via nieuwsbronnen op internet lees ik echter dat Honda deze update uitvoerd om de duurzaamheid van het batterypack veilig te stellen. Het is dezelfde situatie als er bij Porche 911 Turbo bij een onderhoudsbeurt de turbo druk terug geschroeft word omdat anders de turbo stuk gaat!?

De consument word in deze dus opgezadeld met een slechter presterend product (hoger brandstofverbruik & slechtere acceleratie) omdat Honda zijn batterypack niet op orde heeft en hoogstwaarschijnlijk bang is om hoge kosten te maken door het vervangen van de batterypacks.

Ik kan dus stellen dat Honda de werking van het product zoals dat aan mijn geleverd is niet kan waarborgen. Het is onbegrijpelijk dat ik daarom nu voor de komende 2 jaar & 80.000km opgezadeld zit met een slechter presterende auto en daarbij met een schade post zit van 1000 euro door het hogere brandstofverbruik. Als de update fabrieksaf al in de auto had gezeten dan had ik jullie na de proefrit vriendelijk bedankt en had ik een andere auto uitgekozen.

Al met al kunnen we zeggen dat Honda de prestaties van haar product niet kan waarmaken. Feitelijk gezien is Honda hierin in gebreken. Honda zou het probleem moet oplossen door een nieuw batterypack aan te bieden, niet door het product te downgraden en de consument hiermee te duperen.

Ik ben overigens erg benieuwt in hoeverre de Honda Civic Hybrid met de nieuwe update nog voldoet aan de 14% bijtellingsregeling. ( In California komt er zelfs een onderzoek naar de emissie uitstoot van de Honda Civic na de update, dat zal ook niet zonder reden zijn.)

Ik vertrouw erop dat Honda Nederland zijn uiterste best zal doen om de gevolgen van deze update ongedaan te maken. Ik zou het opprijs stellen om op de hoogte gehouden te worden van ontwikkelingen omtrent deze update (of beter gezegd downgrade).

Met vriendelijke groet,
Last edited by revolution-nl on 28 Aug 2010 22:28, edited 1 time in total.
revolution-nl

Postby Bonus » 27 Aug 2010 07:28

Ik zou de neiging hebben om mijn Honda in te leveren bij de dealer met de volgende vraag:

We tanken hem nu vol af en jullie gaan laten zien ,vandaag, dat we de jullie gegeven verbruikswaarden met de nieuwe
software nog steeds halen. De wat mij ooit verteld is 1:21 moet haalbaar zijn, dus laat maar zien. En als de dealer het
niet wil dan gaan we naar de importeur. Ik denk dat als Honda een goede naam wil blijven houden op het gebied van
hybrid dan zullen ze wat harder moeten laten zien dat het na de update nog kan.

Want dit soort berichten zie je nu misschien alleen nog op dit forum, maar dat gaat natuurlijk niet lang meer duren.
En als ze willen dat de Jazz hier straks ook een succes wordt dan is negatieve publiciteit niet dat gene wat je nastreefd.
Een dealer en importuer die je niet serieus nemen vragen om andere maatregelen en een update om ervoor te zorgen dat
je binnen de garantie geen claims krijgt op je accu pakket ???

Ik heb een 2008 Honda Civic en hoe kan ik in de gaten houden dat mijn software niet ge-update wordt, want terug kan
dus schijnbaar niet ? Zit ondertussen lang genoeg in de computers zowel hard als sofware matig om dat stellig te betwijfelen.
Als je een eprom kan flashen met nieuwe software dan kan de oude er ook weer in. Hoe doen tuning bedrijven het dan anders !
Honda verkocht
Bonus

Huidige auto: Civic Hybrid Galaxy Grey 2008

Postby BlueHCH » 27 Aug 2010 07:56

Zeer waarschijnlijk kun je technisch de software wel terugzetten, maar functioneel niet. Er moet dus een nieuwe software versie komen, met een hoger software versie nummer waarin de oude software verpakt wordt.
BlueHCH

Postby matrox » 27 Aug 2010 09:06

Interessant om te lezen. Mijn Honda moet binnenkort ook voor een beurt naar de garage. Doen ze die software-update altijd, ook als je er expliciet om vraagt het niet te doen? Dat kunnen ze toch niet maken?
Image
matrox

Huidige auto: Honda Civic Hybrid Neutron Blue juli 2007.

Postby Henk.W » 27 Aug 2010 11:41

Of gebeurt het gelijk als ze de computer er op zetten en deze ziet dat er oudere software in de wagen zit?
Henk.W

Huidige auto: Honda Insight Hybrid

Postby Bonus » 27 Aug 2010 11:50

BlueHCH wrote:Zeer waarschijnlijk kun je technisch de software wel terugzetten, maar functioneel niet. Er moet dus een nieuwe software versie komen, met een hoger software versie nummer waarin de oude software verpakt wordt.

Precies dat was achteraf mij gedachte ook. Doe het vaak voor pc moederbord en die "kijken" naar het versie nummer.
Maar het is dus wel mogelijk...

Blijft het feit dat ik graag zou willen weten welke versie ik er nu in heb zodat ik dat kan vastleggen. Dan laat ik
ze bij een grootte beurt weten dat zit er in en dat blijft er ook in qua software !!!
Je hebt het in een ander topic ook over het feit dat je helemaal electrisch kan rijden ???? Of ik heb al een nieuwere
versie software, maar dat is mij nog nooit gelukt. Ik dacht dat het ook niet kon...
Honda verkocht
Bonus

Postby BlueHCH » 27 Aug 2010 12:05

Je kunt niet zien welke software versie je hebt.

Ik vermoed dat mijn versie geupdate is, maar helemaal zeker weten doe ik dat niet. Mijn auto kan nog steeds 100% elektrisch rijden tussen 18 en 48 km/u.

De monteur moet zelf op een paar knoppen drukken om de software te uploaden. Als de dealer de verplichte software niet pusht, dan zal hij later aansprakelijk gesteld worden als de accu te vroeg faalt.
BlueHCH

Postby revolution-nl » 28 Aug 2010 17:07

matrox wrote:Interessant om te lezen. Mijn Honda moet binnenkort ook voor een beurt naar de garage. Doen ze die software-update altijd, ook als je er expliciet om vraagt het niet te doen? Dat kunnen ze toch niet maken?

Volgens het technische bulletin wat BlueHCH geplaatst heeft (waarvoor dank!!) moet de dealer de software updaten omdat deze anders in de toekomst geen garantie claims op het battery packet kunnen indienen.
revolution-nl

Postby revolution-nl » 28 Aug 2010 17:11

Bonus wrote:
BlueHCH wrote:Zeer waarschijnlijk kun je technisch de software wel terugzetten, maar functioneel niet. Er moet dus een nieuwe software versie komen, met een hoger software versie nummer waarin de oude software verpakt wordt.

Precies dat was achteraf mij gedachte ook. Doe het vaak voor pc moederbord en die "kijken" naar het versie nummer.
Maar het is dus wel mogelijk...

Blijft het feit dat ik graag zou willen weten welke versie ik er nu in heb zodat ik dat kan vastleggen. Dan laat ik
ze bij een grootte beurt weten dat zit er in en dat blijft er ook in qua software !!!
Je hebt het in een ander topic ook over het feit dat je helemaal electrisch kan rijden ???? Of ik heb al een nieuwere
versie software, maar dat is mij nog nooit gelukt. Ik dacht dat het ook niet kon...

Het electrische rijden is een truukje wat je even door moet hebben, rij maar eens 40 lift dan het gas tot praktische 0 en geef dan heeel voorzichtig gas. Je zal zien dat je verbruiksmeter naar 0 gaat en je volledig electrische rijd (ondersteuning gaat tot over iets over de helft van de assist bar). Erg makkelijk in de stad of in de file!

Volledig electrische rijden van 18-48kmph lukt overigens nog steeds na de update. Alleen krijg ik nu regelmatig dat hij maar tot 3 bars assisteerd wat te weinig is waardoor de motor weer aanslaat. Na 2x opnieuw proberen lukt het dan vaak wel.
Last edited by revolution-nl on 02 Sep 2010 19:12, edited 1 time in total.
revolution-nl

Postby revolution-nl » 28 Aug 2010 17:14

Heb inmiddels bericht terug van de dealer. Het schijnt niet normaal te zijn dat de auto min 1x per dag zijn accu's ontlaad en niet meer assisteerd. Ik heb dus het verzoek gekregen om te noteren wanneer dit voorkomt.

Op de overige punten werd niet inhoudelijk in gegaan.

Inmiddels heb ik onze wagenparkbeheerder ingelicht over het verhoogde brandstofverbruik en ga ik tevens kijken het of het mogelijk is om het brandstof verbruik van 40k-43k op te vragen zodat ik deze kan vergelijken met het verbruik na de update 44k-47k.

Ik heb de Honda dealer gevraagt om grafieken van de vermogensafgifte te achterhalen van voor en na de update. Die zou Honda voorhanden moeten hebben zou je denken.
Tevens heb ik gevraagt of mijn klachten al kenbaar zijn gemaakt bij de importeur.

Gemiddelde verbruik van de huidige tank na 500km is nu 6.6l/100km!! (voorheen +/- 5.5l/100km) Heb me ondertussen bij het inhalen ook weer veelvuldig zitten irriteren aan het gebrek aan koppel en de hoge toeren die ik moet maken om enigzins vooruit te komen. Bij stadritjes kom ik amper meer onder de 6.8l/100km, 7.0-7.5l/100km is nu normaal.
revolution-nl

Postby Chiel » 30 Aug 2010 10:40

Mijn auto moet over een paar weken de 60k beurt krijgen (nu 55k en ik ga nog op vakantie naar kroatië), ik zal evt bijzonderheden hier uiteraard melden.

Bonus wrote:Je hebt het in een ander topic ook over het feit dat je helemaal electrisch kan rijden ???? Of ik heb al een nieuwere

Zet bij meer dan 50% gevulde accu's de cruise control aan bij 42 of 43 km/u (langzamer lukt niet icm de CC), dan zou het moeten lukken. Je ziet de verbruiksmeter teruglopen naar 1 blokje (feitelijk komt dat neer op een verbruik van 0 l/km) en de assistbalkjes toenemen tot ongeveer de helft van de schaal. Je voelt ook een klein schokje als de aandrijving overschakelt op elektrisch.
Chiel

Huidige auto: HCH Crystal Black/beige leder/JVC KWNX7000/coaxial upgrade/16" titan LM

Postby Bonus » 30 Aug 2010 12:46

Chiel wrote:Mijn auto moet over een paar weken de 60k beurt krijgen (nu 55k en ik ga nog op vakantie naar kroatië), ik zal evt bijzonderheden hier uiteraard melden.

Bonus wrote:Je hebt het in een ander topic ook over het feit dat je helemaal electrisch kan rijden ???? Of ik heb al een nieuwere

Zet bij meer dan 50% gevulde accu's de cruise control aan bij 42 of 43 km/u (langzamer lukt niet icm de CC), dan zou het moeten lukken. Je ziet de verbruiksmeter teruglopen naar 1 blokje (feitelijk komt dat neer op een verbruik van 0 l/km) en de assistbalkjes toenemen tot ongeveer de helft van de schaal. Je voelt ook een klein schokje als de aandrijving overschakelt op elektrisch.

Dat ga ik dan zeker eens proberen, temeer om er achter tekomen of ik nog een oude firmware heb of toch al een nieuwe.
Mij werd altijd verteld dat hij altijd met de benzine motoro samen werkte...
Honda verkocht
Bonus

Next

Return to Civic Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen