Page 2 of 2

Re: Wat is de juiste bandenspanning

PostPosted: 17 Nov 2009 11:41
by RalfG
Chiel wrote:Klinkt mij in de oren alsof de leasemaatschappij aan de bandenboer gevraagd heeft de slijtage van de banden te minimaliseren. Ik kan me namelijk voorstellen dat winterbanden in ons land met de de zachte winters behoorlijk snel slijten (want zachtere rubbersoort die sneller opwarmt). Tsja, en als jij je hele leasecontract af kunt met één setje winterbanden dan scheelt dat de leasemaatschappij natuurlijk weer...


Dat klopt niet helemaal als je de banden op een te hoge druk zet slijt het middendeel juist erg snel, als je op te zachte banden rijdt slijten de zijkanten snel. De banden slijten het minst snel als de bandenspanning juist is. Althans dit is mij door de "bandenboer" verteld. Ik denk dus niet dat de leasemaatschappij om een te hoge verzoekt. Ik zou eens bij de bandenboer navragen waarom ze de bandenspanning zo hoog hebben gemaakt.

Re: Wat is de juiste bandenspanning

PostPosted: 17 Nov 2009 17:22
by BlueHCH
Als de banden met gewone lucht gevuld zijn, dan zakt de spanning vanzelf nog een heel eind in. Daarnaast neemt de bandenspanning ook af als het kouder wordt.

Overigens valt het met de slijtage in het midden mee. Tijdens het maken van bochten op snelheid slijten de randen juist weer meer. Zo blijft de zaak redelijk in balans.

Mijn zomerbanden (205 breed) die altijd zo'n half bar boven de aangegeven waarde staan zijn nu is het midden 0.1 mm verder versleten dan aan de randen. En dat na 40.000km rijden op die zomerbanden. Misschien dat het bij 17 inch en 225 breed wat anders ligt. Daar kan ik niet over oordelen.

Re: Wat is de juiste bandenspanning

PostPosted: 17 Nov 2009 22:03
by wlunchi
BlueHCH wrote:Als de banden met gewone lucht gevuld zijn, dan zakt de spanning vanzelf nog een heel eind in. Daarnaast neemt de bandenspanning ook af als het kouder wordt.

Overigens valt het met de slijtage in het midden mee. Tijdens het maken van bochten op snelheid slijten de randen juist weer meer. Zo blijft de zaak redelijk in balans.

Mijn zomerbanden (205 breed) die altijd zo'n half bar boven de aangegeven waarde staan zijn nu is het midden 0.1 mm verder versleten dan aan de randen. En dat na 40.000km rijden op die zomerbanden. Misschien dat het bij 17 inch en 225 breed wat anders ligt. Daar kan ik niet over oordelen.


Met 17 inch en verlaagd, waren de binnenkant van de band aanzienlijk meer versleten dan de buitenkant, wel 3-4 mm verschil aan de achterkant en 1-2 mm aan de voorkant. Bandenspanning was altijd tussen 2.2 tot 2.5 bar.

Re: Wat is de juiste bandenspanning

PostPosted: 21 Jan 2010 18:17
by goreme78
ik heb de 16 inch velgen en heb ze altijd op 2.4 staan dus denk dat t wel goed is

Re: Wat is de juiste bandenspanning

PostPosted: 03 Nov 2013 10:34
by johnnyvb78
Ik heb de standaard 15' spaaks velgen met dunlops sport en heb de banden spanning voor op 3.0 staan en achter op 2.8. bij 3.0 achter is de honda wat zenuwachtig bij 2.8 is het een prima combinatie.
Het verbruik licht bij deze spannig ook goed vind ik zelf. gemiddeld 4,5 bij mij op niet al te lange afstanden. bij lange afstanden loopt hij terug naar 3.9 in de zomer en 4.3 in de herfst.

Nu heb ik in middels winterbanden nu ga ik uit proberen wat de beste spanning daarvoor is.