Wat is de juiste bandenspanning

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Civic Hybrid.

Wat is de juiste bandenspanning

Postby barend_berg » 14 Jul 2008 09:13

Een klein vraagje.

Wat is of wat vinden jullie de juiste bandenspanning voor een optimaal verbruik?
barend_berg

Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Re: Wat is de juiste bandenspanning

Postby BlueHCH » 14 Jul 2008 10:16

De mijne staat op 205/55-16 Michelin Premacy HP banden. Toen ik de auto net kreeg stond 'ie op een kleine 2.0 bar rondom, dat vond ik te weinig en je zag ook aan het slijtage patroon dat de banden te zacht waren. (buitenkant slijt meer dan binnenkant) Ik heb de bandenspanning vrijwel meteen verhoogd naar 2.4 rondom. Dat rijdt en voelt wat steviger en de auto rolt voelbaar wat lichter. Omdat mijn banden niet met 100% stikstof zijn gevuld en ik te lui ben om de spanning steeds weer te moeten verhogen naar 2.4 bar totdat alle zuurstof uit de banden is gediffundeerd heb ik ze voor m'n vakantie maar op 2.7 bar gezet. Dat scheelde wellicht ook iets aan de vlakke kantjes die banden krijgen als ze lang stil staan. 2.7 bar is eigenlijk te hard voor de HCH. De wagen wordt er wat springerig en instabiel van. Zou je veel bochtige wegen rijden dan is dat wel lekker, maar op de lange baan is het te hard en ook op klinkerwegen is het te hard.

Ik heb te weinig gereden met de auto om echt een relatie tussen verbruik en bandenspanning te kunnen leggen maar ik weet uit het verleden dat je met een hogere spanning wel een kilometertje verder kunt komen dan op de fabrieksspanning. Vooralsnog zou ik het volgende staatje hanteren:

Druk Focus op
2.0-2.1 bar: comfort
2.2-2.3 bar: comfort-verbruik
2.4-2.5 bar: verbruik-comfort
2.6 en meer: verbruik

Let wel: deze spanningen zijn met echt koude banden gemeten, dus thuis op de oprit na een nacht stil staan, in de schaduw en met 2 verschillende meters gemeten, voetpomp en digitaal. Rij je eerst meer dan 1 a 2 kilometer naar een pomp klopt eea al niet meer.
BlueHCH

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Postby barend_berg » 14 Jul 2008 10:44

mooie uitleg:

wat is het verschil in druk als je een aantal kilometer heb gereden?

ik zal mn banden vanavond is oppompen op 2,4
barend_berg

Postby BlueHCH » 14 Jul 2008 15:29

Het drukverschil als je een aantal kilometer hebt gereden? Oef... dat is moeilijk te zeggen.

De Chevrolet Malibu die ik in de VS huurde had een bandenspanningsmeter ingebouwd. Afhankelijk van hoe de zon stond en hoeveel we gereden hadden varieerde de bandendruk tussen de 35 (koud) en 39 (warm) PSI. Dus 10% verschil kun je zo hebben. 10% op 2 bar is 0,2 bar en dat is vrij veel als je 0.7 bar 'speelruimte' hebt. Als je al een stukje gereden hebt en de meter klopt, dan zou ik 2,5 bar aan houden. Dan zullen ze ongeveer 2,4 bar zijn als ze koud zijn. Laat in elk geval geen lucht uit de band lopen. Banden zijn namelijk zelden te hard. Dan is het waarschijnlijker dat de pomp niet deugt. Ik heb verschillen van meer dan 0,5 bar geconstateerd bij benzinestations. Daarom heb ik nu m'n eigen pomp met meter + extra een digitale meter. Als die twee meters het met elkaar eens zijn, ben ik het er ook mee eens.

Succes!
BlueHCH

Postby MyHCH » 15 Jul 2008 06:33

Duidelijk verhaal!

Omdat de standaard 15 inch banden zo'n hoge wang hebben, vind ik 2,7 a 2,8 bar nog goed rijden. Ook op klinkerwegen veren ze nog genoeg. Ook lijkt het alsof de banden iets stiller worden als ze harder zijn, (maar misschien verandert alleen de toonhoogte iets waardoor het alleen maar lijkt).
Laatst heb ik even 3 bar geprobeerd, maar dat is niet te doen. Dan blijf je aan het corrigeren bij ieder klein hobbeltje.
2017 Jazz:Image > 31.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby Bennink » 15 Jul 2008 06:39

MyHCH wrote:Laatst heb ik even 3 bar geprobeerd, maar dat is niet te doen.

Whaha :-D Heftig! 3 bar is best veel... :o
Reed Insight: Image
Rijdt nu: Renault Mégane.
Bennink
Administrator

Huidige auto: Renault Megane

Postby barend_berg » 15 Jul 2008 11:00

ik heb er gisteren avond 2,5 bar opgezet. en heb het idee dat er aardig wat luch bijgepompt is. verder kwa rijden merk ik er niet veel van.
barend_berg

Postby BlueHCH » 13 Aug 2008 20:30

barend_berg wrote:ik heb er gisteren avond 2,5 bar opgezet. en heb het idee dat er aardig wat lucht bijgepompt is. verder kwa rijden merk ik er niet veel van.

En qua verbruik? Nu een maand later? En al weer gecontroleerd?
BlueHCH

Postby gmbuth » 07 Apr 2009 12:46

Ik zal er vanavond ook eens wat lucht bijzetten. Ik heb nog niet gecontroleerd met welke bandenspanning de dealer de auto meegegeven heeft. Zal morgen mijn huidige en nieuwe bandenspanning posten en de rij-ervaring met hogere bandenspanning. Zorgt een hogere bandenspanning niet voor een langere remweg? Ik zal kijken wat mijn verbruik doet, maar ik ben nog aan het inrijden (1400 op teller) dus erg betrouwbaar is dat niet.

Heb eergisteren alle banden op 2,6 gezet. De dealer had er voor 2,5 ingezet en achter iets van 2,3 dacht ik. Ik vind het comfortabel rijden, maar ik rij veel asfalt. Vooral het nieuwe stukje asfalt op de A15 t.h.v. knooppunt Vaanplein is stil zeg!
Image
gmbuth

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid 2009

Postby edje » 15 Apr 2009 08:34

Oeh, ik ga voor het verbruik maar zie dat 2.3 dan toch echt bar weinig is! Morgen (vandaag thuiswerkdag, ook goed voor het brandstofverbruik) maar eens wat bijpompen!

Voor de duidelijkheid: het gaat in dit topic om de standaardvelgen? Of maakt het niet uit welke velg/band erom zit?
edje

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid met secret sokken vakje

Postby Chiel » 15 Apr 2009 08:59

Tsja, nooit over nagedacht eigenlijk...Ff denken: De bandenspanning is de luchtdruk in de band, bij een grotere velg en een lagere bandwang zul je alleen minder lucht nodig hebben om de zelfde spanning te behalen. Bij de HCH komen de grotere velgen in principe altijd met bredere banden, dus meer wrijvingsoppervlak dus meer opwarming van de lucht in de band dus de spanning bij warme banden zou -lijkt mij- hoger kunnen worden. Maar het lijkt mij wel dat een autoband daarop berekend is...

Maar goed, dit zegt mijn logisch denkvermogen (if any... ;) ) Ooit mijn eindexamen natuurkunde afgesloten met een 7, maar dat was al errug lang geleden... :oops:
Chiel

Huidige auto: HCH Crystal Black/beige leder/JVC KWNX7000/coaxial upgrade/16" titan LM

Postby BlueHCH » 15 Apr 2009 09:56

Voor de 7.5 zal ik er aan toevoegen dat de bredere band ook weer meer koeloppervlak heeft ;)

Ik houd voor en achter 2.5 bar aan met de 205-55-16 banden. Gezien het slijtage patroon is dat ook niet te hoog, de band slijt gelijkmatig af.
Met de standaard velgen kun je deze spanning ook gerust aanhouden.
BlueHCH

Postby gmbuth » 29 Oct 2009 13:57

Afgelopen dinsdag mijn winterbanden gekregen. Kleber 196 65 R15 HP2, de leasemaatschappij geeft geen 4 extra velgen.
De Euromaster heeft de banden op 2.8 bar gezet. Op de snelweg voelde ik de auto zoeken en met een stevige remactie was ik hem bijna kwijt.
Ik heb de banden nu net als mijn zomerbanden rondom op 2.5 gezet.
Jullie enig idee waarom Honda 2.1 bar aanbeveelt?
Image
gmbuth

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid 2009

Postby BlueHCH » 29 Oct 2009 16:48

2.1 bar is meer gericht op comfort. Honda hoeft geen noodgrepen a la VW bluemotion te doen met verhoogde bandenspanningen om de CO2 uitstoot grens te halen. ;)

2.8 bar is erg hoog, ik heb m'n winterbandjes op 2.6 staan en de auto stuurt al aanzienlijk lichter. De hoge bandenspanning, de zachte temperaturen en de verse banden maken wel dat je op erg glibberig rubber rijdt. Zeker iets om rekening mee te houden, maar daar was je al achter.
BlueHCH

Postby Chiel » 17 Nov 2009 10:13

gmbuth wrote:Afgelopen dinsdag mijn winterbanden gekregen. Kleber 196 65 R15 HP2, de leasemaatschappij geeft geen 4 extra velgen.
De Euromaster heeft de banden op 2.8 bar gezet. Op de snelweg voelde ik de auto zoeken en met een stevige remactie was ik hem bijna kwijt.
Ik heb de banden nu net als mijn zomerbanden rondom op 2.5 gezet.
Jullie enig idee waarom Honda 2.1 bar aanbeveelt?

Klinkt mij in de oren alsof de leasemaatschappij aan de bandenboer gevraagd heeft de slijtage van de banden te minimaliseren. Ik kan me namelijk voorstellen dat winterbanden in ons land met de de zachte winters behoorlijk snel slijten (want zachtere rubbersoort die sneller opwarmt). Tsja, en als jij je hele leasecontract af kunt met één setje winterbanden dan scheelt dat de leasemaatschappij natuurlijk weer...
Chiel

Huidige auto: HCH Crystal Black/beige leder/JVC KWNX7000/coaxial upgrade/16" titan LM

Next

Return to Civic Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen