HCH (AC): Bass Systeem Kit

Een overzicht van de standaarduitrusting, de opties en de accessoires van de Civic Hybrid.

Re: HCH (AC): Bass Systeem Kit

Postby iOnline » 12 Nov 2008 16:52

Wááát?!!! Coaxial wil zeggen dat mijn tweeters van het dashboard naar mijn broekspijpen verhuizen??? Dat wil ik dus écht niet! Is het niet mogelijk om én coaxial én tweeters op oorhoogte te hebben?

Kwam de volgende specs tegen trouwens:

Speaker upgrade kit - co-axial
17cm nd co-axial speakers
max input 60 w - spl 85db
freq. range 30~40khz (-15db)
inpedance 4 ohm\
1 kit = 2 pieces - can be installed in front doors and/or rear shelf
Prijs: 174.73 EUR
Stuknr.: 08A60-SNB-600B

M.a.w. ze gaan per 2, niet per 4. Echter, ik zie op de Honda site staan dat ze 174.73 euro moeten kosten, maar bij mij op de offerte staat 268 euro... (Voelt belletje met dealer aankomen.)

Ik zit er sterk over te denken de "coaxial upgrade" af te bestellen en gewoon de gaatjes in de roosters wat groter te maken bij de standaard tweeters (die dan wél op het dash komen i.p.v. bij mijn enkels.

Wat betreft het bas gebeuren:

Bass system
17cm nd low frequency speakers
high power pwm amp with max input 100 w
voice coil diameter 32
impedance 2 ohm
1 kit = (2 speakers + amplifier)
In combination with bass system attachment kit 08b54-snb-601 - installation of speakers in rear shelf - can be combined with front speaker upgrade kit 08a60-snb-600a/b
Prijs: 412.87 EUR
Stuknr.: 08A54-SNB-600

Deze staat dus bij mij op de offerte voor 728 euro!!!!! (Voelt belletje met dealer aankomen...)

Echter ik zie óók nog een "Bass system attachment kit" op de Honda accessoirelijst staan van 160 euro. Het zou kunnen dat deze in de mij geoffereerde 728 euro is verwerkt. Echter, dan nóg scheelt het zo'n 150 euries...

Iemand énig idee, voordat ik een dealer begin af te schieten, waar die 160 euro kostende bas bevestigingskit voor is? Ik dacht namelijk dat de hele boel juist zonder extra materiaal er zo in te zetten was. (Voel me momenteel ietwat genaaid, zéker wanneer je bedenkt dat ik óók nog 's 1400 eurie voor een 1000 euro kostende Kenwood 5220 op de offerte zie staan.

Wacht jullie antwoord met smart af, want ik ben bang dat dit een wat minder leuk gesprek met de dealer gaat worden.
iOnline

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Postby vandiekie » 12 Nov 2008 21:03

Wat dacht je van montage? Dat doen ze ook niet voor niets....

En die extra aansluitkit ben je volgens mij wel nodig voor de Bass-kit (heb ooit eens een handleiding voor montage gezien, weet alleen niet meer waar... :| )
Image

'08 (MY '09) Honda - Civic Hybrid - 1.3 i-DSi vtec
vandiekie

Huidige auto: '08 (MY '09) Honda - Civic Hybrid - 1.3 i-DSi vtec

Postby mototoro » 12 Nov 2008 22:22

Bij mij zijn dezelfde prijzen gehanteerd voor de coaxiaal, etc.

Ze rekenen voor de Pioneer navigatie 1199,-. In een internetshop kun je deze voor bijv. 1000 euro krijgen, maar dan komt er bijna 200 euro bij voor inbouw.

De inbouw maakt het duur, dus in verhouding met een caraudio inbouwcentrum verschilt het niet zoveel. Ben alleen benieuwd of er ondertussen nog geen custom fit luidsprekers worden gemaakt door bijv. Pioneer, Kenwood, Kaliber, etc. Dan krijg je volgens mij wel wat betere luidsprekers, versterker, subwoofer, etc........

ps. zelfde verhaal gaat op voor velgen, dagdragers, etc. Heb toch het gevoel dat ik "genaaid" wordt. Weet alleen niet of de leasemaatschappij het toelaat om het spul te bestellen en in te laten bouwen door een inbouw centrum ipv de dealer......
mototoro

Huidige auto: VW Golf (bijna alle types), VW Corrado, Peugeot 307, Mini, Hyundai Tucson, --->> eind januari 2009 -->>Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Postby BlueHCH » 13 Nov 2008 11:54

@ iOnline:

"Wááát?!!! Coaxial wil zeggen dat mijn tweeters van het dashboard naar mijn broekspijpen verhuizen??? Dat wil ik dus écht niet! Is het niet mogelijk om én coaxial én tweeters op oorhoogte te hebben?"

-> Relax... de standaard tweeters blijven voor bij de voorruitstijl zitten. Alleen de speakers in de deuren worden vervangen door de andere speakers.

Een monteur kost 80 euro per uur. Iets meer dan een uur voor het demonteren en monteren van deurpanelen klinkt mij niet vreemd in de oren. Vandaar dat er 268 euro op de offerte staat.

De basskit zelf zijn alleen de luidsprekers en de versterker. De beugeltjes en bedrading en zo komt daar dus nog bij. Wees blij dat die twee apart geleverd worden... mochten de speakers of de versterker opgeblazen worden zijn die nog min of meer los te koop. Een extra montage set had je dan niets aan gehad.

Die 150 euro is dus 2 uur inbouw. Ik denk dat iemand die dat vaker inbouwt dat ook met een uur moet kunnen. Maar ik ben 2 dagen bezig geweest met m'n speakertjes en subwoofertje en zo. Dan heb je het dus over 1300 euro aan 'virtueel arbeidsloon'...

Alle Honda spullen zijn inderdaad niet erg goedkoop, dat moet ik beamen. Maar er staat wel tegen over dat er 3 jaar garantie op zit.
BlueHCH

Postby iOnline » 13 Nov 2008 13:32

BlueHCH wrote:@ iOnline:

-> Relax... de standaard tweeters blijven voor bij de voorruitstijl zitten. Alleen de speakers in de deuren worden vervangen door de andere speakers.

Een monteur kost 80 euro per uur. Iets meer dan een uur voor het demonteren en monteren van deurpanelen klinkt mij niet vreemd in de oren. Vandaar dat er 268 euro op de offerte staat.

De basskit zelf zijn alleen de luidsprekers en de versterker. De beugeltjes en bedrading en zo komt daar dus nog bij. Wees blij dat die twee apart geleverd worden... mochten de speakers of de versterker opgeblazen worden zijn die nog min of meer los te koop. Een extra montage set had je dan niets aan gehad.

Die 150 euro is dus 2 uur inbouw. Ik denk dat iemand die dat vaker inbouwt dat ook met een uur moet kunnen. Maar ik ben 2 dagen bezig geweest met m'n speakertjes en subwoofertje en zo. Dan heb je het dus over 1300 euro aan 'virtueel arbeidsloon'...

Alle Honda spullen zijn inderdaad niet erg goedkoop, dat moet ik beamen. Maar er staat wel tegen over dat er 3 jaar garantie op zit.

Thanks BlueHCH, je bent bij deze officieel benoemd tot mijn HCH Audio Guru. :mrgreen: Ook namens mijn dealer trouwens die jij zojuist van een boos telefoontje hebt gered...
iOnline

Postby BlueHCH » 13 Nov 2008 14:50

8-)

Voor wat betreft mijn eigen dealer kan ik niet anders zeggen dat ze eerlijke prijzen voor eerlijke diensten rekenen. Het leven met een Honda dealer is zonder meer prettiger dan het leven met een VW/Audi of Peugeot of Citroen dealer kan ik je uit eigen ervaring melden. Aantal keren boos opbellen in 4 jaar? Gewoon nul.
BlueHCH

Postby groblit » 18 Mar 2009 22:59

Afgelopen weekend de speakers achter vervangen door 3 weg JBL (GTO635). Voor 45 euro moeite waard van proberen. Was niet helemaal succesvol; kreeg wel een uitgebalanceerd geluid (veel beter hoog/mid en meer detail), maar miste het laag. Was zelfs nog minder laag dan standaard speakers achter.
Ik had nog niet alles op deze site gelezen, maar begrijp nu wel wat er waarschijnlijk gebeurd is na de verhalen in deze thread gelezen te hebben.
Aangezien de GTO635 de specificaties 6,5 inch en 2 ohm (true 4 ohm) heeft, klopt het dus wel dat ik meer bass kwijt ben (heb de standaard radio...).
Ik dacht eerst dat het aan de dunne kabeltjes lag (zal wel meehelpen), maar is blijkbaar niet het enige.
Inbouwen is inderdaad niet het makkelijkste; zelf opvulringen maken en dan past het allemaal net. Het voordeel is wel dat de roosters dan weer mooi aansluiten.

Volgende optie wordt dan om er toch een simpel versterkertje tussen te zetten; dat zou een goede oplossing moeten geven. Het gaat mij niet om een akelige harde bas, maar een uitgebalanceerd geluid.
Als je de uren niet meerekent is het in ieder geval nog niet zo duur als de bassworks accessoire....

Als iemand nog een tip voor een (betaalbare) versterker heeft houd ik me aanbevolen.

Groeten, Jim
groblit

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid (2009 Model)

Postby barend_berg » 19 Mar 2009 09:46

heel laag zal je met deze speakers niet komen maar wel lager als de honda speakers verwacht ik:

GTO635
Speaker Impedance 4 ohms
Power Handling 60W RMS, 180W peak
Sensitivity (2.83V, 1m) 92dB
Frequency Response 55Hz – 21kHz
Mounting Depth 2-1⁄16" (53mm)
Cut-out Diameter 5-1⁄16" (129mm)

Ik heb met deze versterker wel een goede ervaring in combinatie met kleine speakers:
http://www.remcoshop.nl/RCAudio.sf/;SessionID=49C203C500148735273F3E94B5BA0682;PreviewStyle=RCAudio_Algemeen?ObjectPath=/Shops/RCAudio/Products/%22Powerstrike%20700%22
(is kwa wattage iets te hoog maar dan moet je hem maar niet voluit aanzetten)
barend_berg

Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Postby BlueHCH » 19 Mar 2009 10:45

Hoi Jim Groblit,

je hebt eigenlijk exact hetzelfde experiment gedaan als ik, al heb ik het met 3 verschillende speakersets geprobeerd. Alle speakers gaven toch minder goed laag dan de standaard speakers. Midden en hoog vanuit achteren ben ik persoonlijk niet in geinteresseerd, dat hoort van voor te komen. Je gaat tenslotte ook niet met je rug naar een muziek podium zitten luisteren ;) Bovendien is het erg irritant voor achterpassagiers die de speakers bijkans als koptelefoon op hebben.

De voorspeakers vervangen door die JBL speakers levert misschien wel een heel wat beter geluid op. Maar terugkomend op je vraag, je plan zal werken. Zolang je met de aansluiting van de achterspeakers wat hoger zit qua aantal Ohms, behoudt je het hele frequentiespectrum. En door een versterker tussen de radio en de speakers te zetten bereik je precies dat. Omdat je hoog en midden weergave achter nu ook beter is (beter dan voor zelfs) zou ik een niet al te goedkoop versterkertje nemen. Het gaat dan niet om het aantal watts (voor heb je ook maar iets van 2x12 Watt of zo) maar met name vervorming, signaalruisverhouding en frequentiebereik. Ik huiver altijd een beetje bij versterkers die voor minder dan 100 euro 600 Watt of zo pretenderen. Dat is net zo iets als speakertjes van 250 watt voor aan je computer die niet groter zijn dan een colablikje en 10 euro kosten... Het is 20 jaar geleden dat ik voor het laatst een versterkertje voor een auto kocht. Hoe de markt er nu uit ziet... geen idee. In jou schoenen zou ik zoeken naar een 'instap' versterkertje van een gerenommeerd merk met goede specificaties: 20Hz tot 20Khz bij max -3 dB, signaalruisverhouding > 80dB en vervorming < 0.1% . En 15 echte watten zijn genoeg. Dat noemen ze dan 30 Watt piek, over twee kanalen, dus 60 Watt en je bent echt wel klaar.

Hou er ook rekening mee dat die versterker geen stroom moet blijven trekken als de radio uit staat? Je hebt geen zin in een lege accu.

Wat Barend zegt: 55Hz is niet laag. Je zit dan in het chello bereik, nog niet het bas bereik. Daarvoor moet je echt aan de subwoofer, dan kun je richting 40 Hz of de 6 bij 9 inch ovale speakers achterin, met versterker. Maar dan moet je wel gaan zagen...

Ik haal bij mij in de auto nu 40Hz op een redelijke sterkte, 30 kun je nog net horen bij stilstaande motor. Mijn set up: rondom standaard speakers. De tweeter tweak. In serie met de achterspeakers weerstanden van 4.7 ohm (recent nog iets verhoogd van 2.2 naar 4.7). Een Blaupunkt subwoofer THb200A onder de rechtervoorstoel, aangesloten op de achterspeakers met weerstand combinatie. De radio ziet achter dus ca. 8.7 ohm. Fader staat op R1 (omdat de achterspeakers nu minder dan de helft van hun oorspronkelijke geluid geven), Bass op +1, Tweeter (of high wat staat er ook weer?) op + 4. De subwoofer staat op bijna maximale versterking en de laagst mogelijke cut-off frequentie. Oh ja en een langere antenne voor betere ontvangst. Ik ben tegenwoordig behoorlijk tevreden :) Zou het echt nog beter moeten, dan kun je beter alles vervangen en opnieuw beginnen.

Een andere tip om het geluid beter te maken is door de rijgeluiden juist te dempen. Daardoor blijft er zuiverder muziekgeluid over.
BlueHCH

Postby groblit » 19 Mar 2009 15:12

Barend en BlueHCH bedankt voor de reacties.
Kijkend naar jullie verhalen denk ik dat ik het volgende ga uitproberen:
- JBL speakers voorin zetten (zelfde constructie als achterin als ik het goed zie. En daarvan weet ik nu dat dat past)
- voorspeakers (co-axial upgrade) naar achteren met weerstand 4.7 Ohm
- subwoofer onder stoel

Een snelle rondgang op internet levert een aardige versterker voor 65 euro, maar eentje met schakelbare bassboost komt op 89 euro uit (kicker dx100.2). En als ik jullie verhaal goed lees kunnen de JBL die 40Hz toch niet al te goed aan. De blaupunkt zie voor rond de 150 euro, dus met iets meer investering moet ik dan een volledig spectrum redelijk goed tot z'n recht laten komen. Kom ik in ieder geval nog steeds onder die 700 euro voor bassworks in te laten bouwen uit ;)
En met een beetje geluk kan die standaard radio het geheel een beetje aardig aan sturen.
Hier zit ik op dezelfde lijn als BlueHCH; het moet niet te gek worden qua investering.

Betreffende hoog/mid achterin; ik ben het eens met de stelling dat het geluid van voren moet komen (zie plan hierboven). Maar voor de passagiers achter (op dit moment vooral m'n zoon van 1,5 jaar :D ) is het wel fijn om niet alleen de onderkant van het geluid mee te krijgen.

Ik laat nog wel horen hoe het afloopt.

Jim
groblit

Postby BlueHCH » 19 Mar 2009 16:23

Jim,

klinkt als een strak plan. Voor de 4.7 ohm weerstandjes heb je aan 5 watt weerstanden genoeg. Die zul je niet te heet stoken. Ik heb overigens geen idee hoe het rendement ligt van de co-axiale speakers en welk geluid er dus overblijft als je er een 4.7 ohm weerstand voor zet. Maar hoewel zachter zul je wel horen dat de kwaliteit toeneemt. Bovendien helpt je kofferbak ook nog mee om het beetje laag wat er uit de hoedenplank speakers komt te versterken. Vergeet ook niet om even het puntje op de i te zetten door de gaten in het ijzeren deel van de hoedenplank dicht te plakken tegen akoestische kortsluiting.

We zijn benieuwd!
BlueHCH

Postby groblit » 06 Apr 2009 06:55

Hoi,

Eindelijk een tijd gehad om alles in te bouwen (zeg maar prioriteit...). Er waren wat andere leveringen binnen gekomen en die gingen voor.
Vorige week JBL naar voren geplaatst. Aangezien het dezelfde inbouw methode was en ik al wat ervaring had, ging dit relatief simpel. Het voorpaneel is er zo af. Voor diegene die een 6.5'' speaker voorin willen zetten; de JBL 635 past met een opvulring van 20mm dik (+foam tbv luchtdichte montage, of in ieder geval die extra 3 mm inbouw die je kan gebruiken). De standaard 'ring' van het speakerkapje van Honda valt er mooi overheen.
Coaxiaal naar achteren verplaatst.
Resultaat: een beter gebalanceerd geluid dan met de coaxiaal upgrade, maar geen mijlengroot verschil.

En gisteren dan de subwoofer TBH 200a ingebouwd en de speakeraanpassing achter gedaan . Ging eigenlijk nog vrij snel.
Enkele inbouwtips: onder de bijrijderstoel, voeding aansluiten op de stoelverwarming (stoelverwarming gebruik ik niet meer na inbouw van een andere stoel, maar je kan sowieso besluiten om 1 stand van de verwarming op te offeren; wordt geschakeld via relais en spanning komt er pas op nadat je radio aan is) en speakerdraden even snel naar achteren gedaan (als je de zijwang van de achterbank naar voren trekt zie je een vierkant gat. Stevige draad recht naar achteren steken en komt ie mooi in de achterbak uit). Het is niet de allermooiste oplossing op dit moment, moet het nog een keer netter doen.
Resultaat: :D :D
Daar zijn ze dan, de bassen. Dan weet je pas wat je mist (kan de subwoofer makkelijk aan/uit zetten met stoelverwarming bediening, dus goede A/B controle). Niet overdreven, gewoon mooi complementerend.
Moet nog wel kijken of hij nu goed afgesteld staat; had gisteren niet al te veel tijd.

Mijn conclusie:
Als je wilt investeren met minimale budgetten, zou ik de volgende prio's aanhouden:
1. subwoofer (THB 200a of andere) + speaker aanpassing (nog niet geprobeerd zonder, vertrouw op BlueHCH)
(alleen speaker aanpassing is een te miniem verschil, je wilt echt de subwoofer)
2. speaker upgrade JBL 635
(als je handig bent kan je deze vrij makkelijk inbouwen, kost je alleen wat tijd)
3. speaker upgrade Honda (coxiaal)
kan voor en achter, maar standaard speaker met tweeter is voldoende
Inbouwen is niet heel erg moeilijk, omdat het een kwestie is van de grilles verwijderen (en de DIY's zijn prima te volgen) en dan de speakers te verwisselen.
Achter kost het 5 minuten per speaker en voor maximaal een kwartier. Als je he voor het eerst doet (en dus voorzichtiger, tijden x 2). Ik zou bijna zeggen: als je het niet durft, koop ze los en kom langs; voor 100 euro bouw ik ze in een uur in (leuke verdienste en nog goedkoper dan Honda....)

Maar om af te sluiten: subwoofer upgrade raad ik sterk aan, speaker upgrade is nice to have

Groeten, Jim
groblit

Postby BlueHCH » 06 Apr 2009 13:23

:D
BlueHCH

Postby Titanium » 06 Apr 2009 20:39

Gewoon even nieuwschierig, Maken jullie dan nog wel steeds gebruik van de standaard radio!!!!! Met mijn F900bt zijn de bassen al weelderig t.o.v. de standaard radio. Ik gebruik zeld de standaard speakerkit. ;)
Titanium

Huidige auto: HcH 2009 - Urban Titanium

Postby BlueHCH » 07 Apr 2009 12:54

Yep, de standaard radio.
BlueHCH

PreviousNext

Return to Civic Hybrid - Standaarduitrusting, Opties en Accessoires