HCH (AC): Bass Systeem Kit

Een overzicht van de standaarduitrusting, de opties en de accessoires van de Civic Hybrid.

Re: HCH (AC): Bass Systeem Kit

Postby Bennink » 26 Sep 2008 19:21

Zojuist even een aantal foto's toegevoegd in de eerste post van dit topic. Hopelijk wordt het wat duidelijker zo ;-)

Ranjaman wrote:Prijslijst HCH2008 Accessoires, optie: 08A54-SNB-KIT, Bass Systeem Kit (imcl. bev.set), EUR 728,00

Op het civinfo.com forum en wiki lees ik dat het BassWorks bass systeem en de coaxial speaker upgrade nou niet echt waar voor hun geld bieden (http://www.civinfo.com/wiki/index.php?t ... ny_good.3F) Nu ben ik heel benieuwd wat de mening is van de mensen op dit forum die deze upgrade hebben gekozen.

EDIT (Bennink, 26-09-2008): Nieuwe afbeeldingen van het Bass Systeem

Image

Image

Image

Image

Image
Reed Insight: Image
Rijdt nu: Renault Mégane.
Bennink
Administrator

Huidige auto: Renault Megane

Postby thekawa » 28 Sep 2008 10:00

ik vind het systeem voor normale muziek wel goed, maar als je een beetje wilt knalle, dan rakkt die snel overstuur! Hij krijgt ook standaard de hoge tonen erover heen wat de lage tonen niet ten goede komt.
Gelukkig heeft de F900bt een optie op de achterspeakers aan te sturen als subwoofers!! Mja hier komt het volgende nadeel, het gewone geluid klinkt dan ineens niet meer zo, je mist wat hoge en mid geluiden vanuit achteren. Ook gaat de sub snel overstuur trillen en bij nog harder klapt de BassWorks begrenser erin en is de sub uit....

kortom; hulde aan de geluids opties van de F900bt, jammer van de sub van BassWorks..

Heeft iemand al geprobeerd de subs beter te isoleren? (tegen trilgeluid van de metalen hoedeplank) Scheelt dit?
thekawa

Huidige auto: SeatLeon2 DSG(gestolen :();Toyota Avensis D4D;Seat AlteaXL

Postby iOnline » 29 Sep 2008 08:53

Als ik zo alle reacties lees heb ik spijt als haren op mijn hoofd dat ik deze optie heb besteld op mijn HCH. Met alle respect, maar wanneer je bedenkt wat je voor 700 euro aan speakers en versterkers bij de audio-boer op de hoek kunt krijgen, is het natuurlijk belachelijk wat je bij Honda voor dat geld krijgt. Ik wil graag eerst nog even afwachten hoe het hele gebeuren nu écht klinkt straks, maar ben bang dat mijn dealer straks een serieus probleem met mij heeft.

Voor 700 euro wil ik iig géén bas systeem dat rammelt en overstuurt bij het leveren van bas.
iOnline

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Postby barend_berg » 29 Sep 2008 11:00

khoop dat het je bevalt maar ik denk dat het een teleurstelling word
barend_berg

Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Postby Ton » 01 Oct 2008 15:19

barend_berg wrote:khoop dat het je bevalt maar ik denk dat het een teleurstelling word

Ik ben hier ook 'ingestonken'. Valt mij ook erg tegen gezien de prijs. Tot een beetje volume gaat het redelijk maar echt BAS kan je het niet noemen en vervormt heel snel. Zit een beetje te spelen met de instellingen, iemand nog een tip?
Ton

Postby BlueHCH » 02 Oct 2008 16:40

Ik heb nog 4 tips voor je om te overwegen:

1) Kijk naar de instellingen van je Bass Works versterker. Ik heb het HCH audiosysteem inmiddels behoorlijk geanalyseerd met een test CD. Daarbij heb ik gevonden dat het standaard HCH systeem, met dus ook de standaard radio/CD wisselaar het volgende doet: De voorspeakers krijgen het hele frequentiespectrum met een versterking rond de 50-60 Hertz en veel lager kunnen de speakers niet. 50 a 60 Hz is het zogenaamde 'kickbass' gebied. Ik noem het zelf liever 'nep laag'. Je herkent dit doordat bas-loopjes niet afgemaakt worden. De bas gaat lager en lager verdwijnt even (te laag voor de speakers) en komt weer terug als de bas weer hoger en hoger gaat. Op je hoofdtelefoon hoor je wel het volledige loopje en thuis ook als je iets fatsoenlijks hebt staan. Die versterking valt op doordat je in alle muziek altijd hetzelfde laag hoort. Dat is vermoeiend. De achterspeakers krijgen een afgeknepen signaal. Onder de ca. 80 Hertz gebeurt er zo goed als niets meer. Dat is jammer voor ons maar heeft wel tot doel dat we massaal aan de Bass Works kit moeten voor lager laag (of iets anders moeten bedenken). Hoe is de Bass Works kit nou bedoeld? De voorspeakers moeten het laag tot zo'n 50 Hz voor hun rekening nemen, lager gaan ze niet. De achterspeakers moeten onder die 50 Hz aan de slag en dan zo laag mogelijk doorgaan. Ik verwacht dat ze tot zo'n 35 a 40 Hz kunnen komen. Dan win je ongeveer een half octaaf, net genoeg om dat bas loopje af te maken en variatie in het laag te brengen. De versterker 'corrigeert' het afgeknepen signaal en die correctie wil je alleen onder de 50 Hz. Dit bereik je door de high cut zo laag (of bijna zo laag) mogelijk te zetten. Al het laag dat de voorspeakers al weergeven hoeven de achterspeakers immers niet ook nog eens te doen, dat is zonde van de moeite en kost vermogen, iets waar je toch een tekort aan hebt als je kijkt naar de maat van speakers en versterker. Dan moet je gain zodanig instellen dat het lagere laag dat uit de achterspeakers komt dezelfde geluidssterkte heeft als het hogere laag uit de voorspeakers. Als je dat voorelkaar hebt verkwist je niets aan vermogen en heb je een uitgebalanceerd systeem. Als je dan nog vindt dat je te weinig laag hebt draai je de bass van de autoradio wat op. Let wel, ik heb de Bass Works zelf niet en ik heb er ook nog niet mee mogen spelen. Maar dit zijn wel de vuistregels voor een goed gebalanseerde weergave (kwaliteit dus). Kwantiteit hoef ik nauwlijks uit te leggen: zet alles op max en het zal een tering herrie maken.

2) verzwaar het metaal van de hoedenplank met bitumen (vibraflex oid) en sluit de openingen die je her en der rond de speaker ziet af. Deze openingen veroorzaken enige mate van akoestische kortsluiting waardoor de speakers minder effectief zijn. Als de hoedenplank zelf minder trilt wordt het geluid zuiverder. SLUIT GEEN OPENINGEN AF VAN DE ACCU zoals bovenop de hoedenplank! (akoestische kortsluiting wil zeggen dat het geluid van de voorkant van de speaker in contact komt met het geluid van de achterkant van de speaker. De luchtdrukverhoging aan de voorkant van de speaker wordt zo tenniet gedaan door de luchtdrukverlaging aan de achterkant van de speaker en vice versa)

3) Plaats (noppen)schuim rondom de speaker, onder het rooster. Dat dempt wellicht eventuele fibraties van die roosters en de hoedenplankafdekking.

4) Tja... overweeg toch maar om echte speakers te kopen. Dat versterkertje zal niet zo slecht zijn, al kun je er ook niet mega verwachtingen van hebben. Hij wordt immers gevoed vanuit de kofferbakverlichting of het remlicht of zo. Een echt zware versterker zou gevoed worden rechtstreeks vanaf de accu met een kabel van het maatje 'startkabel'. Maar die speakertjes lijken me op z'n zachtst gezegd een beetje 'knullig'. Er zit nauwelijks magneet aan. Ik heb de auto van de foto's op de eerste HCH meeting gehoord. Er kwam behoorlijk kabaal uit moet ik zeggen. Maar met betere speakers kun je misschien kwantiteit voor kwaliteit inruilen. Let er wel op dat je andere speakers zo inbouwt dat ze weer aansluiten op die roosters die erop horen (zie de foamrand). Zonder roosters of zonder dat de roosters goed contact maken is de mate van akoestische kortsluiting veel groter. En laat je adviseren door echte experts.

Het Bass Works systeem is niet goedkoop. Maar een set van passende speakers, een versterker, beugeltjes en aansluitdraden allemaal exact op maat betekent wel dat een monteur het in no-time kan monteren. De besparing zit 'm in het uurloon. Natuurlijk kun je zelf ook een en ander uitzoeken en aansluiten. Dat heb ik gedaan. Ik ben niet onhandig met elektronika en auto's maar ben er toch twee volle zaterdagen mee bezig geweest. 16 uur keer garagetarief is ca. 1100 euro. En dan heb ik voor +/- 200 euro aan 'spulletjes' geinstalleerd. Zou je toch 1300 euro kwijt geweest zijn. In dat licht bezien valt die 700 euro toch weer wat mee.

Afijn, ik hoop dat je aan bovenstaande tips wat hebt. Succes en als er vragen zijn zie ik ze wel verschijnen.
BlueHCH

Postby mototoro » 09 Nov 2008 12:47

Vervangt het Bas Works systeem de standaard achter luidsprekers? Wordt dit ook op de originele bedrading aangesloten of trekken ze een aparte lineout kabel richting het versterkertje?

Iemand al ervaring met zelf kabels trekken en plaatsen van een eigen versterker?

Is een actief systeem bijv. pioneer baskastje met ingebouwde versterker niet iets?
mototoro

Huidige auto: VW Golf (bijna alle types), VW Corrado, Peugeot 307, Mini, Hyundai Tucson, --->> eind januari 2009 -->>Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Postby BlueHCH » 10 Nov 2008 16:17

Ja met de Bass Works worden de standaard speakers vervangen door speakers die een langere slag kunnen maken en zwaarder belast mogen worden. Het signaal voor de versterker komt gewoon bij de standaard luidsprekerbekabeling vandaan en gaat dan een versterkertje/equaliser in. (die heeft dus een luidsprekeringang en niet een line-ingang). De voeding van de versterker komt bij de kofferbakverlichting en mogelijk het 3de remlicht vandaan (die is immers massa geschakeld). Alles wordt keurig aangesloten dmv standaard Honda stekkers. Het zaakje is dus eventueel ook weer keurig uit te bouwen en het inbouwen gaat snel.

Ja een versterkte sub is zeker wel wat maar wel met wat kantekeningen voor de fijnproevers...

Misschien is je al eens opgevallen dat uit de standaard voorspeakers veel meer laag komt dan uit exact dezelfde hoedenplank speakers. En dat ondanks dat de kofferbak toch nog een grotere klankkast is dan een portier. Inmiddels weet ik precies hoe dat komt maar daarvoor heb je de nodige elektrotechnische/natuurkundige kennis nodig om dat te begrijpen. Voor diegenen die de kennis hebben: de uitgangselcos van de standaard headunit met 6cd wisselaar zijn voor het achterkanaal zwaar onderbemeten en kunnen een 4 ohm speaker niet volledig aansturen. De f-3 ligt daardoor bij ca. 80Hz.

Zo dat is eruit.

Dus wat is dan de oplossing: nou de Bass System kit dus waarbij de radio achter geen speakers meer hoeft aan te sturen maar een versterker met een ingangsimpedantie die fors hoger is dan die 4 ohm van de luidspreker. Door de hogere impedantie komt de f-3 stukken lager te liggen, ver onder de 20Hz. De beperking in het laag zit 'm dan nog voornamelijk in de speakers en versterker, niet de head-unit.

Dus hoe sluit je zo'n versterkte sub aan? Het liefst zonder dat de achterspeakers nog zijn aangesloten dus. Alleen dan geeft die sub ook echt de laagste freqenties weer waarvoor 'ie gebouwd is (meestal rond de 30 a 40 Hz) Laat je de speakers aangesloten dan moet de sub het doen met een heel karig signaal. En dat kun je wel flink opkrikken maar versterken wat er niet meer is blijft altijd lastig.

Ik raad af om het signaal van de voorspeakers te gebruiken. De beperking in het laag voor zit 'm meer in de standaard speakers dan in de headunit maar ter compensatie van het niet hebben van echt laag van achteren hebben ze voor een flinke hoeveelheid 'kickbass' (rond de 60 Hz) aan het signaal toegevoegd. Gooi je die kickbass in je subwoofer dan versterkt 'ie met name die kickbass. Het effect is dat je een boem-boem-boem auto krijgt en alleen die paar kickbass freqenties worden stevig weergegeven, de rest van het laag bestaat haast niet. Bass loopjes worden dus niet afgemaakt.... Een loopje van 'hoog' naar 'laag' en weer omhoog wordt dan dus 'lager-lager-lager-stil-stil-stil-hoger-hoger-hoger. Het stoort mij dat ik die 3 'stille' noten in het loopje niet hoor. De harde kickbass is even leuk maar een week later heb je hoofdpijn.

Voor een goede balans in het frequentie spektrum denk ik dat je keuze hebt uit 3 opties die niet al te idioot complex zijn om uit te voeren:

1) installeer de standaard Honda kit. Duur maar gebrek aan gedegen kennis over audio, versterkers ed. moet je nou eenmaal met een prijs betalen.
2) installeer een of twee versterkte subs, stel de achterspeakers buiten werking en tap het signaal bij die speakers af. Goedkoper (bij 1 sub) maar wel een heel geklooi met draden en verbindingen.
3) soldeer een 5 watt, 3.9 Ohm weerstand in serie met elke achterspeaker. Door de verdubbeling van de impedantie van de achterspeakers halveert de f-3. Theoretisch gaan de achterspeakers dan tot ca. 40Hz ware het dat ze dat niet goed kunnen weergeven. Sluit de versterkte subwoofer parallel aan over de combinatie van speaker en weerstand. De versterkte subwoofer krijgt dan ca. 40Hz als laagste freqentie binnen en kan die mooi versterken. De achterspeakers zelf klinken warmer doordat ze nu een vollediger spektrum gevoerd krijgen en ze klinken nog maar half zo hard. En dat is geen slechte zaak omdat de speakers nou eenmaal niet geweldig zijn en best wel wat schel klinken. Al wordt dat door die weerstanden dus wel beter. Deze oplossing is ook veel geklooi maar je behoudt wel de achterspeakers waardoor het geluid in de auto voller en rondom blijft. De subwoofer stel je zo af dat de cut-off frequentie zo laag mogelijk is, 50 Hz of liefst nog minder. (aan die kickbass uit de voorspeakers wil je niets meer toevoegen) De versterking stel je zoveel mogelijk zo in dat alle noten van het basloopje even hard klinken. Om terug te komen op dat loopje: ik heb nu lager-lager-lager-lager- lager maar een beetje stiller -hoger-hoger-hoger.

Een concertzaal zal het nooit worden maar oplossing 3 viel met 1 versterkte subwoofer voor minder dan 200 euro te realiseren. Het geluid klinkt nu redelijk vol en rijk, ook als de auto rijdt en je dus ook banden en motorgeluid hoort.

Wat betreft opties 2 en 3: gaat het fout.... het is allemaal je eigen schuld. Bovendien, doe je dealer een lol en vraag het hem niet te doen. De kans is heel groot dat ze je niet begrijpen.
BlueHCH

Postby Schreurs » 10 Nov 2008 21:19

Domme vraag...
Kun je niet beter 8ohm speakers achter plaatsen dan?
Image
Schreurs

Huidige auto: Honda Civic Hybrid (Werk)
Suzuki Alto (Prive)

Postby BlueHCH » 11 Nov 2008 12:21

Dat is geen domme vraag, het is zelfs een slimme vraag.

Ja je kunt zeker 8 Ohm speakers plaatsen maar er zijn een paar maren:

1) Omdat Honda geen standaard speakers gebruikt past een gewone speaker niet zomaar. Ten eerste moet je wellicht wat gaten boren om te kunnen schroeven, ten tweede is het gat waar de magneet door moet aan de kleine kant. Je moet dus een speaker vinden die een kleine/slanke korf heeft. Ten derde moeten de speakers aansluiten op de roosters in de hoedenplank om akoestische kortsluiting zoveel mogelijk te voorkomen. Op de foto's zie je dat de speakers een heel dikke rand hebben, die vult de ruimte tussen de metalen hoedenplank en het luidsprekerrooster op. Zie ook het schuimrandje bovenop die rand om een echt luchtdichte aansluiting te krijgen. Dat zijn de mechanische aspecten. Allemaal te overwinnen maar hoeveel moeite wil je erin steken?

2) De standaard Honda speakers hebben een erg hoog rendement. Het zou zomaar kunnen dat dit richting de 96 dB op 1 meter bij 1 Watt gaat. Als je in de specificaties van luidsprekers gaat kijken dan zul je zien dat vele speakers rond de 90 dB zitten. Een 6 dB afname komt overeen met een halvering van de geluidssterkte. Gesteld dat je 8 Ohm speakers zou vinden dan is nog maar de vraag of die weer op die 96dB zitten. Zitten ze op 90 loont het dus eigenlijk niet om ze nog keurig in te bouwen. Je bent immers toch die 6 dB kwijt. Verder zul je geen autospeakers vinden die een impedantie van 8 Ohm hebben. Dan kom je dus uit op huiskamer speakers die weer niet gemaakt zijn voor de felle zon die erop kan staan of het vocht wat in een auto kan hangen of de mechanische belasting om het moment dat je een deur dicht gooit. Die luchtverplaatsing maakt dat je de conussen een beste zwieper geeft.

Gezien bovenstaande is het dus niet eens zo heel gek om de bestaande speakers te handhaven.

In de audio wereld is alles relatief. Ik bedoel daarmee in dit geval dat muziek altijd boven het achtergrond geluid moet uitstijgen. Mocht je vinden dat je achterin onvoldoende geluid overhoudt kun je (even los van de fader regeling) 2 dingen doen: een extra versterker om de luidsprekers harder te laten spelen of extra geluidsisolatie aanbrengen om het achtergrond geluid te dempen. In beide gevallen hou je meer muziek decibellen over. De HCH is een dankbaar object om geluid in te dempen. Zonder al te veel moeite kun je de kofferbakbekleding van de zijkanten en de bodem verwijderen, zie ook het instructieboekje. Plak dempingsmatten of bitumen op elk groter plaatwerkdeel dat kan trillen of resoneren en op de wielkasten zelf. De auto wordt daardoor stiller en dus kun je beter genieten van het geluid.

In plaats van 8 Ohm speakers of extra weerstanden zou je ook extra luidsprekers in serie kunnen schakelen. Wederom veel werk en waar plaats je die dingen dan? Het liefst in de achterportieren... maar ja hoe ver wil je gaan?
BlueHCH

Postby Schreurs » 11 Nov 2008 12:59

Oké duidelijk :geek: :D

Ik hou het wel bij kickbass, mag toch niets veranderen aan m'n lease.
Ik heb nu even goed zitten luisteren en de bas vervalt wel heel erg snel inderdaad. Een beetje diepe bas zit er niet in maargoed, teveel moeite en gedoe om dat een beetje voor elkaar te krijgen dus.

Ben wel benieuwd of geluidsisolatie makkelijk te realiseren is, vooral bij de voordeuren.
Image
Schreurs

Huidige auto: Honda Civic Hybrid (Werk)
Suzuki Alto (Prive)

Postby BlueHCH » 11 Nov 2008 14:00

niets mogen veranderen

dat is dus het grote voordeel van deze Honda kit. Het is volledig plug and play en kan aan het eind van de lease keurig ongedaan worden gemaakt. Het is duur maar in de VS wel voor veel minder te krijgen. Google maar op Honda Parts en je vind wel wat sites waar ze 'm goedkoper verkopen. De meesten sturen alleen niet op buiten de VS. Dus een familielid of zo is wel handig...
BlueHCH

Postby mototoro » 12 Nov 2008 10:28

Goede toelichting. Ik begrijp dat het dus ook al een goede optie is om de standaard Honda headunit te vervangen (heb nu zelf een Pioneer F900BT is optie staan met 4x50w max).

Heb ook een optie staan om de voor luidsprekers te vervangen door coaxiaal. De voor- en achter luidsprekers zullen dus aardig moeten klinken met iets meer "versterker" power........?

Zit er ook aan te denk om dealer een extra versterker / subwoofer in te laten bouwen en deze via de lineout van de Pioneer aan te laten sluiten. Volgens mij is aftakken van luidsprekers iets wat je liever niet wilt.
mototoro

Huidige auto: VW Golf (bijna alle types), VW Corrado, Peugeot 307, Mini, Hyundai Tucson, --->> eind januari 2009 -->>Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Postby iOnline » 12 Nov 2008 13:29

Wow, BlueHCH, jij lijkt aardig op de hoogte van het Honda audio gebeuren.

Ik heb momenteel een HCH in bestelling staan met een Kenwood 5220 head unit, coaxial speaker upgrade én Bassworks kit. De Kenwood is voorzien zijn van een subwoofer uitgang en een 4x50W Mosfet versterker.

Een paar vraagjes:

1]Heeft het dan nog wel zin dat ik voor een hoop geld zo'n Bassworks kit er bij heb besteld?

2]Ik begrijp uit bovenstaande trouwens dat met de Bassworks kit de oude hoedenplankspeakers die het hele geluidsspectrum weergeven vervangen worden door speakers die alleen de onderkant van het spectrum weergeven. Geeft dat achterin niet een ontzettend slecht geluid?

3]Ook heb ik als optie dus de standaard speakers laten vervangen door "coaxial speakers". Weet jij (of iemand anders) toevallig wat "coaxial" inhoudt. Ik heb ze maar besteld onder het mom van duurder-dus-beter.

4]Verder vroeg ik me af of ik, nu de hoedenplankspeakers vervangen worden door de speakers die bij de Bassworks kit zitten, niet te veel betaal voor de coaxial upgrade omdat nu alleen maar de speakers voor vervangen hoeven te worden. (Dus 2 speakers ipv 4)

5]Tenslotte: Bij het luisteren naar het geluid in een standaard HCH viel mij het ontbreken van de hoge tonen op. Het hoog leek wel geknepen. Heeft iemand hier een oplossing voor? Helpt de coaxial upgrade hierbij? Zou het helpen wanneer ik de standaard tweeters vervang door betere?

Alvast bedankt voor jullie deskundige input :) :mrgreen:
iOnline

Postby BlueHCH » 12 Nov 2008 16:35

@mototoro:

De standaard headunit vervangen zal vermoedelijk een beter geluid opleveren, Ik zeg vermoedelijk omdat ik niet zeker weet of Honda de instellingen van de standaard headunit heeft laten aanpassen aan de speakers en akoestiek van de auto. Als dat het geval mocht zijn dan is het de vraag of een vervangende unit voldoende regelmogelijkeheden heeft om 'm optimaal aan te passen. Het is mij inmiddels wel duidelijk dat Honda expres de hoeveelheid diep-laag verminderd heeft om de bass system kit aan de man te kunnen brengen. Bij de Accord en de Legend is het geluid standaard meteen een heel stuk rijker.

Je hebt gelijk: een versterker/subwoofer wil je liever vanaf een lijn uit aansturen. Daarmee voorkom je dat je vervorming van de eindversterker introduceert in je subwoofer.

@iOnline

Dank je. Het heeft me veel tijd gekost om dit alles uit te vinden. Luisteren, testen, experimenteren en redeneren...
Ik zal je vragen proberen te beantwoorden:

1) Moeilijk... de standaard speakers zijn niet geweldig. De bas speakers uit de kit kunnen vast beter bassen weergeven dan de standaard speakers. Gezien het vermogen van de Kenwood lijkt me dat de versterker van de kit niet nodig is, waarschijnlijk zelfs ongewenst. Je kunt de kit dus half gebruiken en je hebt wel meteen goed passende speakers achter. Maar die waren dan wel heel erg duur...

2) Hmmm.... ga ik uit van alleen voorpassagiers dan heb je het liefst dat midden en hoog van voren komt. Dat helpt om een stereobeeld op te bouwen en vast te houden. Midden en hoog van achteren verstoort dat beeld. Laag is niet zo richtinggevoelig, dus dat dit van achteren komt is niet erg. Voor de voorpassagiers is het dus prima dan er minder of geen hoog en midden van achteren meer komt. Achterpassagiers kunnen wel het een en ander missen maar die klagen ook altijd meteen dat het geluid veel te hard staat. Is ook niet zo raar want de afstand luidspreker-oor is minder dan de helft t.o.v. die afstand voorin. Het geluid is voor hun dus 2 keer zo sterk. Dit wordt wel een beetje gecompenseerd door de oorschelp die naar voren is gericht. Ik heb overigens zo'n geel 1000-dingen doekje over de achterspeakers gespannen (onder het rooster dus) om het hoog van de achterspeakers een beetje te dempen.

3) Coaxial wil zeggen dat er in 1 luidspreker eigenlijk 2 luidsprekers zitten. 1 is die grote oranje/gele conus die je ziet. De tweede is een klein tweeterje die in het midden zit. Een condensatortje vormt het scheidingsfilter zodat de tweeter alleen hoge tonen te verwerken krijgt. Er bestaat ook een dual-cone variant. Op de gewone conus zit dan ook een klein conusje geplakt die beter instaat is de snelle bewegingen te volgen en aan de lucht door te geven dan de grote. Dit levert enige verbetering in de weergave van midden en hoog. Doordat de grote conus aan de buitenkant wordt vastgehouden door rubber oid. wordt de buitenkant van de grote conus afgeremd. Daar heeft die kleine conus geen last van. En de aandrijving vindt vanuit het midden plaats, daar zijn de trillingen dus het sterkst.
De Coaxiaal zal kwa hoge tonen het zuiverst zijn. Alleen jammer dat hoge tonen erg richting gevoelig zijn. Dus of al dat hoog ook bij je oren komt... Kijk je naar de bekende compo-setjes dan zie je dat de tweeter los bijgeleverd wordt. Die tweeter moet op het dashboard gemonteerd worden liefst in de hoek bij de voorruit. De woofer onderin het portier. Tweeters zo laag in de auto zijn nou eenmaal niet erg effectief. Mogelijk zijn de co-axiale speakers ook beter in midden en laag, dan heb je er zeker wat aan.

4) Ik neem aan dat de dealer je niet meer dan 2 co-axiale speakers verkocht heeft. Anders moet je 'm toch eens laten uitleggen waar hij de speakers allemaal denkt in te bouwen.

5) Kijk, nog iemand die het hoort! Zoals bij 3 beschreven: de co-axialen gaan zeker meer hoog geven, het is alleen de vraag of dat hoog blijft hangen rond je broekspijpen of dat het ook bij je oren aankomt. Voor wat betreft de tweeters verwijs ik je graag naar mijn 'gratis tweeter upgrade' bij de trucs en tips. Ik zou die upgrade eerst eens uitvoeren. Ik heb nu wel genoeg hoog in de auto, zelfs met de standaad radio.
BlueHCH

PreviousNext

Return to Civic Hybrid - Standaarduitrusting, Opties en Accessoires