Het nieuws bestaat uit 3 delen:
- Nieuwe aandrijflijn (
Sport Hybrid Intelligent Dual Clutch Drive) voor compacte hybrides (Insight, Jazz?) met een 1,5l Atkinsonmotor en DSG bak, Li-Ion accu en een 'flinke' elektromotor.
De
Atkinsonmotor is waarschijnlijk net als bij de Prius een gewone motor waarbij de inlaatkleppen langer open staan dan gebruikelijk.
Tijdens het eerste deel van de compressieslag kan het luchtmengsel terugstromen in het inlaatkanaal. Hierdoor wordt over een kleiner volume druk opgebouwd en hoeft de onderdruk achter de smoorklep niet zo sterk te zijn als bij een conventionele motor in deellast, zodat de motor minder weerstand heeft bij de inlaatslag. Hierdoor kan de overdruk in het uitlaatkanaal weer worden gereduceerd bij hetzelfde vermogen, met hetzelfde resultaat.
Door de motor op een Atkinson dieet te zetten wordt die efficiënter dan bij een conventionele motor mogelijk is. Wel is het maximale vermogen dan lager.
Honda kan dit effect makkelijk bereiken met een extra VTEC nokkenas. Alleen heeft de motor van de Jazz en Insight er al drie. Geen wonder dat de nieuwe aandrijflijn een vrijloop heeft; daardoor kon Honda de nokkenas die bij meelopende motor de kleppen openzet opofferen. En bij vollast worden de kleppen met de andere VTEC assen op conventionele manier aangestuurd.
DSG is een dubbele om beurten schakelende versnellingsbak met automatische synchronisatie, bekend van VAG. Kan prima werken als automaat maar is uiteraard niet traploos zoals de CVT. Maar wel intelligent blijkbaar.
De Lithium-Ion accu zal bij hetzelfde gewicht een grotere capaciteit hebben dan de bekende Ni-MH accu's uit de huidige serie Honda hybrides. Vandaar waarschijnlijk ook de 'flinke' elektromotor. We zullen zien.
- De Amerikaanse Accord krijgt een '
Two-motor Sport Hybrid Multi Mode Drive/Plug In' systeem, met CVT (die dus wel!) en twee elektromotoren (een vóór en een ná de CVT?) Dit zou het meest efficiënte hybridesysteem ter wereld moeten opleveren (maar komt dus niet hier). In welk opzicht efficiënt (verbruik, vermogen per kilo, winstmarge) dat vermeldt Honda niet.
Hij kan op brandstof, op elektriciteit en hybride rijden (jawel!) en er komt een plug-in mogelijkheid.
- We mogen de
nieuwe NSX verwelkomen op dit forum want ook die krijgt een hybride aandrijflijn (heeft ook een naam, maar die laat ik maar weg hier) met maar liefst 3 elektromotoren: 1 bij de 3,5 liter V6 met DSG bak en 2 motoren bij de achterwielen; 1 per wiel.
Of de NSX daarmee een echte 4x4 is mag je raden; ik denk niet dat Land Rover zich hier zorgen om maakt.
Het zal wel lekker optrekken, vooral als bij wijze van tractiecontrole het overschot aan motorvermogen door de voorste elektromotor als dynamo wordt afgeroomd en aan de achterwielen doorgegeven. Dan kan je nog harder optrekken dan mogelijk zou zijn als alleen de stroom uit de accu naar de achterwielen gaat. Maar we zijn natuurlijk vooral blij voor het milieu.
