Auto kopen in België (Advies)

Alles dat niet over Honda Hybrid's gaat.

Auto kopen in België (Advies)

Postby Miez » 09 Mar 2010 14:29

Geachte forummers,

Ik ben voornemens een auto te kopen in België. Buiten de reguliere zaken (RDW keuring, BPM afdracht, kenteken aanvragen) vraag ik mij af wat ik met de particuliere verkoper moet regelen. Ik wordt eigenaar van het voertuig maar hij zal iets van een vrijwaring moeten hebben. Weet iemand hoe dit is geregeld in België? :geek:

Bedankt voor de info en vrgr.

Miez
The truth is not afraid for questions.........
Miez

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Re: Auto kopen in België (Advies)

Postby antigram » 15 Mar 2010 19:01

hoe het ging met de import van mijn crx via engeland was

tijdelijk kenteken regelen
verkoper laten bellen met plaatselijke instanties, die hadden wat papieren geregeld
erheen gaan, papieren tekenen, kentekenplaten erop zetten
terug rijden en invoeren.

Een kennis van mij had een nsx uit belgie gehaald en dat ging ongeveer hetzelfde, alleen hij had hem op trailer gezet ipv tijdelijke kentekens ;)
antigram

Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Postby Hondahok » 15 Mar 2010 20:07

Honda Insight Hybrid Urban Titanium
Image
Image
Hondahok

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance

Postby Mik Figaro » 23 Mar 2010 22:28

Ik heb zelf onlangs particuler een motorfiets (jawel, een Honda.... 8-) ) in België gekocht en zelf ingevoerd. Zal niet anders gaan dan een auto.

Wat je nodig hebt:
* het inschrijvingsbewijs van de vorige eigenaar. Vergelijkbaar met ons kentekenbewijs.
Is een roze papier met de voertuiggegevens, het kenteken en de gegevens van de vorige eigenaar.
* een gelijkvormigheidsattest of CVA, hierin staan de typegoedkeuringsgegevens. Als het goed is, heeft de eigenaar dat erbij.
Het papier dat ik erbij kreeg bleek geen gelijkvormigheidsattest maar een keuringsformulier van de Belgische RDW, de motor was eerder in België uit Duitsland ingevoerd.
Gelukkig bleek dat bij de RDW-keuring geen probleem, nu moest de keurmeester zelf de wielbasis en het gewicht bepalen...
Kan me voorstellen dat voor een auto meer gegevens nodig zijn.
* een koopovereenkomst met de oude eigenaar. Voorbeeld hiervan kun je (als je lid bent) terugvinden op de site van de ANWB.
Als je wilt, kan ik je het voorbeeld toezenden wat ik zelf heb opgesteld met behulp van dat voorbeeld van de ANWB.
Als ik het goed begrepen heb, heeft de oude eigenaar dit ook als bewijs nodig om de auto af te melden.
* een betalingbevestiging of kwitantie als bewijs (vooral voor jezelf..) dat je hebt betaald.

Voertuig wordt niet overgeschreven zoals wij dat gewend zijn, dus er is ook geen sprake van een vrijwaringsbewijs.

Houd er rekening mee dat de auto GEEN kenteken heeft, dit blijft in bezit van de oude eigenaar. Je kunt de auto dan alleen op een auto-ambulance vervoeren.
Op de dag van de RDW-keuring kun je gratis een ééndagskenteken krijgen om bij de RDW te komen. De verzekering moet je uiteraard ook regelen voor die dag, dat kan een probleem zijn als je verzekeraaar persee de kentekengegevens wil voordat-ie de verzekering aangaat. Beetje overleg met je maatschappij of tussenpersoon moet werken
Vriendelijke groet,
Michel

Lachuh toch, zo'n Hybrid
Mik Figaro

Huidige auto: Honda Civic Hybrid 2008

Postby Miez » 09 Apr 2010 13:33

@all

Thnx voor de reacties.

Het is helaas (nog) niet door gegaan, de man woonde in UK, kon de auto dus alleen middels een escrow regeling kopen in Belgie, yeah, right......! :lol:

@Mik, ik zou dat document graag van je ontvangen.

Take good care !

Miez
The truth is not afraid for questions.........
Miez

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Postby Michel_insight » 09 Apr 2010 19:01

In de UK ?

Dat riekt naar zo'n oplichterstruc hoor. Iemand die geëmigreerd is, maar de auto niet mee kan nemen.
Auto staat in engeland, eerst moet je geld opsturen en vervolgens is je geld foetsie.

Wees blij dat je nog niks betaald hebt.
Insight Elegance "Crystal Black Pearl" 2010
Pioneer F10BT
Michel_insight

Huidige auto: Honda Insight Hybrid 2010 (geen leasebak)
Crystal Black

Postby Hondahok » 10 Apr 2010 21:59

Heb zoiets ook meegemaakt met een Piaggio MP3 400LT via marktplaats o.i.d. :(
Honda Insight Hybrid Urban Titanium
Image
Image
Hondahok

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance

Return to Offtopic