Autosalon Brussel 2010

Alles dat niet over Honda Hybrid's gaat.

Autosalon Brussel 2010

Postby MyHCH » 15 Jan 2010 21:39

Zo, ik ben net terug van de Autosalon in Brussel. Graag wil ik wat ervaringen delen met jullie, zodat je ook kunt besluiten om af te reizen naar de Zuiderburen.

Vergeleken met de RAI valt op dat in Brussel echt alle merken vertegenwoordigd zijn. Er zijn veel auto's geplaatst (vaak 2 of 3 van hetzelfde model) en bovendien is het niet zo ontzettend druk, zodat je uitgebreid kan proefzitten en alle trucs met de achterbank uit kan halen. Bovendien is de entree slechts 10 euro.

Natuurlijk heb ik me vooral gericht op de zuinige auto's. De Insight heb ik eens goed bekeken en deze voelt heel degelijk aan en ziet er netjes afgewerkt uit. Natuurlijk weten de meesten van jullie dit al, maar zelf had ik nog niet goed gekeken. Helaas was de CR-Z er nog niet.
Bij Toyota heb ik me op de Prius III gestort. Dit was voor mij een enorme deceptie. Zelden heb ik zo'n achteruitgang in materiaalgebruik gezien. Ik vond 'm slordig, je kon met je vinger hele delen van het dashboard bewegen en ook de deuren voelden licht en onstevig. En dan heb ik het nog over de topuitrusting die in Belgie 37.000 moet kosten. Ook was er een groot kleur- en structuurverschil tussen de (plastic) bumpers en de metalen carrosseriedelen. Het is net alsof de techniek zo duur is dat er geen budget overbleef voor de auto zelf. Wel positief is de ruimte binnenin; hij is stukken breder dan de Insight.
Verder waren er weinig aparte dingen; helaas zijn bijna alle zuinige modellen bij andere merken gebaseerd op de PSA 1.6 diesel. Andere zuinige benzineauto's zijn erg klein (Aygo, Pixo enz.).

De rit heen en terug is verlopen met gemiddeld 4,2 l/100km dankzij de cruise control en de kruissnelheid van 95, ondanks de winterbanden en de lage temperaturen. De HCH hoeft nog lang niet weg!
2017 Jazz:Image > 60.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Re: Autosalon Brussel 2010

Postby BlueHCH » 16 Jan 2010 12:53

Leuk verslag, dank je wel.

Jammer dat de Prius3 zo door de mand valt, maar goed om het te weten van iemand die het met z'n HCH vergelijkt. Vooralsnog ben ik een beetje teleurgesteld in de auto-industrie dat nog niemand een HCH concurrent op de markt heeft gebracht. De Insight is kleiner en ervaar ik meer als een grote Jazz dan een kleine Civic, helaas. De Prius heeft een Prius imago waar je met de HCH tenminste nog in een Civic rijdt. En de Prius is inderdaad slachtoffer van een te duur Hybride systeem. Hoe goedkoop ze de rest van de auto ook maken, nog hebben ze moeite om er winst op te maken. De Toyota Auris Hybrid zou misschien nog wat kunnen worden. Ik meen dat dit toch een aardig afgewerkte auto is die ook geen speciaal groen imago nastreeft. Alleen zit je dan nog met Toyota imago, dat voor mij minder speciaal is dan Honda. En verder is er op een paar boodschappentassen na nog steeds niets te koop.

Die nieuwe concept van VW (Jetta coupe?) is wel veelbelovend met 89g uitstoot. Zou het dan toch eens gebeuren dat je ook in een ander merk een beetje knap kunt rijden binnen de gunstige fiscale regels van Nederland? De Polo 1.2TDI BM vind ik te klein.

Overigens begint bij mij enige angst te ontstaan dat de opvolger van de Civic (2011?, 5 jaar na de introductie van de huidige) de 109 gram niet meer gaat halen. Als daar namelijk die CR-Z motor inkomt dan lukt dat niet meer, daar de Civic groter en zwaarder zal zijn. Daarnaast zal die 109 gram regel op enig moment (maar waarschijnlijk niet voor 2012) aangepast gaan worden.
Dus auto-industrie: er is werk aan de winkel! Stop being green with envy on Honda and Toyota and start being green!
BlueHCH

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Re: Autosalon Brussel 2010

Postby Bennink » 21 Jan 2010 09:12

Leuk verhaal :-) Had er ook nog heen gewild, maar geen tijd... helaas.
Reed Insight: Image
Rijdt nu: Renault Mégane.
Bennink
Administrator

Huidige auto: Renault Megane

Return to Offtopic