Kilometerheffing

Alles dat niet over Honda Hybrid's gaat.

Re: Kilometerheffing

Postby Laus » 26 Nov 2009 09:35

We betalen al verbruikersbelasting via de accijns op benzine. Laat ze dan simpelweg de BPM/MRB afschaffen en de accijns verdubbelen. Probleem opgelost.

Maarja...waarom makkelijk doen als het moeilijk kan. Zo blijven wij consultants tenminste ook aan het werk.
Image
Laus

Huidige auto: Honda Civic Hybrid, Neutron Blue

Postby wlunchi » 26 Nov 2009 10:08

Laus wrote:We betalen al verbruikersbelasting via de accijns op benzine. Laat ze dan simpelweg de BPM/MRB afschaffen en de accijns verdubbelen. Probleem opgelost.

Maarja...waarom makkelijk doen als het moeilijk kan. Zo blijven wij consultants tenminste ook aan het werk.

Doet me denken aan andere mega (floppende) projecten van de overheid: OV chipkaart, betuwe lijn, enz. enz. Je krijgt het als burger gewoon door je strot geduwd door de overheid.
Laat me denken aan dit filmpje: Zo gaat het in NL
Image
wlunchi rijdt een Honda Civic Hybrid 2009
Verbruik: Image niet up to date 6,67 l/100km volgens de leasemaatschappij, 88000km op de teller
wlunchi

Huidige auto: Broken IMA needs a reboot while driving!!!

Postby gigabert » 26 Nov 2009 12:09

Wat mij ook tegenvalt is dat bijvoorbeeld de ANWB er zo achter staat...
Ben blij dat ik geen lid meer ben van ze..
gigabert

Huidige auto: [s]Honda Civic 1.3 Hybrid 1.3 i-DSI i-VTEC IMA Elegance[/s]
VW Golf Variant Comfortline, 1,2 TSI

Postby MyHCH » 27 Nov 2009 07:33

Ik vind het jammer dat de meeste mensen niet 10 of 20 jaar vooruitdenken. Als we zo doorgaan als de laatste jaren, dan kan niemand meer fatsoenlijk naar z'n werk rijden. Nu koop je een auto en als je meer rijdt dan betaal je alleen meer benzine (en het onderhoud natuurlijk). Met de kilometerheffing worden de vaste lasten verdeeld over de gereden kilometers. Rijd je weinig dan is het goedkoper; rijd je veel dan wordt het duurder dan nu. Dat vind ik heel eerlijk. Als je kijkt naar het effect van de bijtelling op de leaseverkoop dan zie je dat het werkt: mensen zijn erg gevoelig voor het eigen portemonnee. Er zijn veel alternatieven: thuis werken, dichterbij gaan wonen, carpoolen, treinen enz. Dus iedereen kan voor zichzelf besluiten was voor hem de beste optie is; bovendien kunnen ook de werkgevers enorm bijdragen door meer mogelijkheden te bieden voor thuiswerk en flexibele kantoortijden aan te bieden. Dus over 20 jaar staan er geen files, kan iedereen die dat wil (en ervoor betaalt) snel via het wegennet zich verplaatsen en hebben we netto een heel stuk tijdsverlies en CO2-uitstoot opgelost.
Ik geef toe dat er nog enkele haken en ogen aan het systeem zijn (o.a. dat de Amerikaanse overheid de GPS-satelieten beheert en dit een enorm duur systeem is waarbij vanaf 2012 de eerste satellieten al vervangen moeten worden), maar als het eenmaal goed werkt: perfect en heel eerlijk. Doen!
2017 Jazz:Image > 63.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby RalfG » 27 Nov 2009 08:34

@MyHCH,

Op zich ben ik niet tegen rekeningrijden, ik ben alleen tegen de leugenachtige manier waarop DenHaag de boel tracht te verkopen, de Hybride rijder zal meer gaan betalen als nu dat is wel duidelijk, als alles gecompenseerd wordt door dingen af te schaffen die wij niet betalen wordt het voor ons duurder. En als we jaren niets doen aan de file's en dan rekeningrijden in gaan voeren en ook nog meer of andere wegen aan gaan leggen kun je ooi zeggen zie je wel dat het helpt. In de randstad is 20 jaar geleden tegen iedereen gezegd dat als je een huis met een tuin wilde je aar naar de groeikernen moest verhuizen. Alleen zijn er geen wegen aangelegd, en nu moeten de forensen gaan betalen om naar hun werk te gaan, dus denHaag kijkt niet vooruit. Daar word ik treurig van. Er moet wat gebeuren dat snap ik maar ik ben het niet eens met wat er in DenHaag besloten wordt en het tempo waain ze beslissingen nemen (wacten tot het niet anders kan) Net als met de AOW leeftijd naar mijn idee willen ze beide tegelijkertijd zodat een van twee weinig aandacht krijgt en die wordt ingevoerd de ander laten ze dan vallen om over drie jaar alsnog in te voeren. Maar goed ik ben tegen rekeningrijden omdat elke verandering in betaalwijze of afrekening uiteindelijk tot hogere kosten lijdt. Ik kan me niet voorstellen dat het voor 60% van de automobilisten goedkoper wordt. Dat is ook een reden dat ik tegen ben. Laat ze gewoon toegeven we hebben er een zootje van gemaakt en er is meer geld nodig dus er moet meer betaald worden.
Honda Insight Hybrid Urban Titanium
Image
Image
RalfG

Huidige auto: Honda Insight Hybrid - Elegance - Urban Titanium

Postby matrox » 27 Nov 2009 08:47

RalfG wrote:Laat ze gewoon toegeven we hebben er een zootje van gemaakt en er is meer geld nodig dus er moet meer betaald worden.

Dus als ze dat toegeven ben je plots wél voor?
Image
matrox

Huidige auto: Honda Civic Hybrid Neutron Blue juli 2007.

Postby RalfG » 27 Nov 2009 09:10

Nee dan ben ik er nog steeds niet voor maar dan zijn ze eerlijk en kan ik er vrede mee hebben.
Image
Image
RalfG

Postby Pjork » 27 Nov 2009 12:43

Ik verbaas mij een beetje over de reacties, ik lees vooral dat veel mensen tegen zijn.
Ik lees nergens de ultieme oplossing en een ding is zeker we moeten wel iets moeten doen.

Hiermee wil ik niet de indruk geven dat ik het gevoel heb dat kilometer heffing het ei van Columbus is, maar je moet wat (ondanks dat dit voor mij als particulier Hybride rijder geld gaat kosten)

Willen we de files wegwerken (verminderen) en we willen hiervoor niet betalen dan moeten we andere (heftiger) listen verzinnen.

Bijvoorbeeld;
- Pas met 23 jaar een rijbewijs en auto.

- Per huishouden maar 1 auto.

- Alleen autorijden en auto bezitten als je inkomsten uit arbeid hebt (uitkering geen auto)
(Scheelt als snel een berg bouwvakkerbusjes, waarin bouwvakkers met WIA uitkering vanwege slechte rug onderweg zijn naar hun beunklus)

- Met 65 jarige leeftijd (of 67 jaar) rijbewijs inleveren, gratis OV.

- Gratis openbaar vervoer voor mensen met inkomsten uit arbeid (en gezin)die afstand doen van hun auto, laten betalen door zakelijke automobilisten en vrachtverkeer.

- En zo zijn er nog wel wat moeilijkere, niet uitvoerbare en ergere dingen te verzinnen.

Mogelijk wel leuk als we hier eens op los gaan, in plaats van klagen richting onze wetgevers die voor een habbekrats in de tweede kamer ploeteren.
( Voor een habbekrats; want Balkenende lijkt een hoog salaris te hebben, maar € 5032,86 netto per maand voor het aantal uren dat hij werkt, liever niet)
Pjork

Huidige auto: Peugeot RCZ 156Pk

Postby Ineke » 27 Nov 2009 14:12

Sorry hoor maar je kunt al een groot deel van de files terugdringen door de vrachtwagens te beperken. We zijn toch een waterland of ben ik nou gek. Laat zoveel mogelijk per boot vervoeren en laat de korte stukken over aan de vrachtwagens. Maak dan ook nog de afspraak dat vrachtwagens niet mogen rijden tijdens de spitsuren en we hebben al het grootste deel van het file probleem opgelost. De ongelukken op de weg zullen dan denk ik ook wel minder worden.

Ik wil niet misselijk doen maar de 1e vrachtwagen chauffeur die recht over de weg rijdt moet nog geboren worden. Die gasten zijn met teveel andere dingen bezig tijdens het rijden dan met het verkeer. Daarmee wil ik niet zeggen dat dat hun schuld is daar zijn de bazen verantwoordelijk voor.
Ineke

Huidige auto: Honda Insight Elegance Albaster Silver

Postby gigabert » 27 Nov 2009 16:56

MyHCH wrote:Ik vind het jammer dat de meeste mensen niet 10 of 20 jaar vooruitdenken. Als we zo doorgaan als de laatste jaren, dan kan niemand meer fatsoenlijk naar z'n werk rijden.

En waar komt dat door?
Juist omdat die gasten in Den Haag niet vooruit hebben gedacht, snelwegen waarvan al jaren bekend is dat het dicht is geslipt jaren lang zo laten, neem de A4, traject tussen Schiphol en Den Haag, bij Burgerveen – Roelofarendsveen (incl. Ringvaartaquaduct) is geopend eind januari 1961 (2 x 2 banen) (bron: http://www.autosnelwegen.nl/asw/dos/fra ... /dosA4.htm)
In 2006 zijn het 3 rijstroken geworden per baan (2 x 3) dat is 45 jaar verder, terwijl het verkeer daar meer dan vervijfvoudigd is in deze tijd.

Als men al het geld dat binnen kwam van de accijnzen en BPM echt zou gebruiken voor de weg dan zouden we niet eens de commercials van A naar Beter hebben omdat er dan wel goed onderhoud uitgevoerd zou zijn aan het wegennet, jaren lang heeft men niks gedaan en nu zou het file probleem niet opgelost kunnen worden, ja zo ken ik er nog wel een paar.

MyHCH wrote: Nu koop je een auto en als je meer rijdt dan betaal je alleen meer benzine (en het onderhoud natuurlijk). Met de kilometerheffing worden de vaste lasten verdeeld over de gereden kilometers. Rijd je weinig dan is het goedkoper; rijd je veel dan wordt het duurder dan nu. Dat vind ik heel eerlijk.

Dat gebeurd nu ook al, als je niet of weinig rijd dan betaal je ook minder benzine of diesel, hoewel Nederland een van de duurste landen is kwa autobezit en gebruik heb ik liever dat men gewoon maar een kwartje van Wouter er bij moet doen en dan de BPM en wegenbelasting afschaft, rij jij dan maar 4000 km in een jaar dan betaal je ook minder dan iemand die 50.000 km per jaar doet.

MyHCH wrote:Er zijn veel alternatieven: thuis werken, dichterbij gaan wonen, carpoolen, treinen enz. Dus iedereen kan voor zichzelf besluiten was voor hem de beste optie is; bovendien kunnen ook de werkgevers enorm bijdragen door meer mogelijkheden te bieden voor thuiswerk en flexibele kantoortijden aan te bieden. Dus over 20 jaar staan er geen files, kan iedereen die dat wil (en ervoor betaalt) snel via het wegennet zich verplaatsen en hebben we netto een heel stuk tijdsverlies en CO2-uitstoot opgelost.

Deels zou dat mogelijk zijn maar voor mij helaas niet, ik kom voor mijn werk bij diverse klanten op de lokatie ook om onderhoud uit te voeren aan apparatuur waarmee mensen zoals jij kunnen thuiswerken.
En het CO2 probleem blijf ik nog steeds een hele hoax vinden maar goed dat is een andere discussie.

MyHCH wrote:Ik geef toe dat er nog enkele haken en ogen aan het systeem zijn (o.a. dat de Amerikaanse overheid de GPS-satelieten beheert en dit een enorm duur systeem is waarbij vanaf 2012 de eerste satellieten al vervangen moeten worden), maar als het eenmaal goed werkt: perfect en heel eerlijk. Doen!

De overheid en iets goed laten werken, kijk eens naar een simpelere uitvoering zoals een OV chipkaart, en zelfs Duitsland die een stuk verder is met dit soort materie dan wij geeft het advies het niet te doen, maar goed laten we lekker eigenwijs doen zijn wij Nederlanders goed in om miljarden uit te geven aan projecten.

Pjork wrote:- Per huishouden maar 1 auto.

Dat hebben wij nu maar binnenkort gaat mijn vriendin aan de auto en ik heb nog altijd een wens (en die zal ook uitkomen ook) om over een jaar of 5 een olttimer te kopen, een leuk bakkie om in het weekend af en toe stukjes te gaan rijden.
Maar goed dat is nu allemaal nog niet maar wie gaat bepalen of je maar 1 auto mag?
Als beide partners een auto nodig hebben dan zou het betekenen dat 1 van de 2 maar hun baan moet opzeggen? Nee dat wordt een leuke economische oppepper voor dit land.
Als je een auto wilt hebben dan betaal je daar ook voor.

Pjork wrote:- Met 65 jarige leeftijd (of 67 jaar) rijbewijs inleveren, gratis OV.

Laten we dan wel zorgen dat het OV een keer een echt alternatief wordt voor de ouderen, ik heb altijd gezegd als ik te oud wordt om te rijden -lees een gevaar op de weg- dan gaat mijn auto gelijk weg en mijn rijbewijs breek ik doormidden (immers verscheuren gaat niet meer :lol: )
Maar als jij 65 / 67 of voor mij 68 bent dan moet je ook gewoon recht hebben op een auto, zeker als jij je hele leven gewerkt en betaald hebt.

Pjork wrote:- En zo zijn er nog wel wat moeilijkere, niet uitvoerbare en ergere dingen te verzinnen.

Ja zo weet ik er ook nog wel een paar niet uitvoerbare maar daar heeft niemand wat aan.
gigabert

Huidige auto: [s]Honda Civic 1.3 Hybrid 1.3 i-DSI i-VTEC IMA Elegance[/s]
VW Golf Variant Comfortline, 1,2 TSI

Postby Pjork » 27 Nov 2009 17:22

Je mist de context van mijn bericht, ik stel dat mensen niet moeten klagen over de heffing maar met alternatieven moeten komen voor het file probleem.
Ik haal een aantal alternatieven aan die soms slechter zijn dan de kilometerheffing (al was het maar dat ik drie auto's heb en er twee weg zou moeten doen)

Het bericht onder mij geeft mijn mogelijk gelijk weer, het vrachtverkeer van de dag naar de nacht,....
Combineer dit met alleen een auto bij inkomsten uit arbeid, volgens mij zijn we leuk onderweg.
Wie nog meer?
Pjork

Huidige auto: Peugeot RCZ 156Pk

Postby Ciro » 28 Nov 2009 12:56

Pjork wrote:Ik verbaas mij een beetje over de reacties, ik lees vooral dat veel mensen tegen zijn.
Ik lees nergens de ultieme oplossing en een ding is zeker we moeten wel iets moeten doen.
liever niet)

Euh... okay, voor welk probleem is dit de oplossing dan? Er is *GEEN* probleem. Blijf je vooral verbazen.
Het "probleem" is juist dat er geen probleem is. We hebben allang geaccepteerd dat we af en toe in de file staan.

Geen duur systeem > alles bij de brandstof = rij je niet, betaal je niet

Het voorstel wat er nu ligt kwa beprijzing is gewoon niet efficient. Je moet een heel duur systeem in de lucht houden. Om de zoveel jaar kun je dat opnieuw gaan aanbesteden met alle gevolgen van dien. Kijk maar naar het OV.

Tankstationhouders kunnen lekker over de grens gaan zitten en dan hebben die ook geen probleem meer. Al die miljoenen die je niet aan `het systeem` hoeft uit te geven heb je al binnen.

Waarom zo moeilijk?
Ciro

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid maart 2008

Postby RalfG » 29 Nov 2009 20:29

Het is a een duur systeem, de overheid zegt dat wij moeten bezuinigen en langer door moeten werken omdat er geen geld is voor de AOW, is er dan wel geld voor het rekeningrijden? Antwoord ja want de automobilist betaald de rekening. Als je alle oplossingen die er zijn invoert (supersnelwegen) Bevorderd dat mensen dichter bij hun werk gaan wonen, dan kunnen we ook winst halen in het fileprobleem als je Almere aanlegt en je zorgt niet voor een weg naar het werk creeer je een probleem. Dat probleem wordt nu niet opgelost en wordt nooit opgelost want straks sta je gewoon betaald in de file er is maar een oplossing en dat is betere en misschien wel meer wegen. Je kunt niet in Almere gaan wonen en niet meer gaan werken dan kun je je hypotheek niet betalen. Den Haag heeft dit probleem (bewust) laten gebeuren om er via rekeningrijden (geen) oplossing voor te creeren.

Hieronder nog een reactie van de CU.

Oorspronkelijk e-mailbericht:
------------------------
LS,

Het is volstrekt onbegrijpelijk wat dit kabinet er voor maatregelen doordrukt. Niet alleen de maatregelen zelf maar ook de manier waarop.
Neem de verhoging van de AOW leeftijd. Halverwege de jaren 80 was al bekend dat er in de toekomst te ?weinig? geld zou zijn. Hier is niets aan gedaan omdat men in Den Haag toen al voor ogen had dat de leeftijd omhoog moest. Dus we doen niets totdat het water ons aan de lippen staat. Nu reeds krijgen mensen die 55 of ouder zijn geen kans op de arbeidsmarkt als zij van werkgever willen wisselen. Het sociale stelsel wordt totaal uitgekleed, de WW is verkort en alles onder het mom van betaalbaar houden.

Rekeningrijden wordt ingevoerd ook al een ordinaire manier van belasting betalen geld innen van de individuele burger, die kan geen Aktie voeren want die is alleen. Dat geld voor alle de laatste tijd genomen maatregelen, die zijn gericht ?tegen? het individu die voert geen Aktie, dat doen organisaties en bedrijven. De burger heeft geen machtsmiddel.
De huidige regering maakt daar op een schandalige manier misbruik van.
Wij als Nederlanders worden door de regering te duur gemaakt zodat het werk naar de buitenlanders verdwijnt, die hoeven geen kastje in de auto te hebben waarmee de Km diefstal gepleegd kan worden. Met andere woorden de Nederlander wordt hier op gediscrimineerd en betaald de rekening.
Geen wonder dat de PVV het zo goed doet in dit land, dit wordt door het huidige beleid in de hand gewerkt. Straks staan we allemaal betaald in de file, dit kabinet doet niets maar dan ook niets om problemen op te lossen ze spekken alleen de staatskas en duperen spaarders en hardwerkende mensen.

Op dit moment weet ik niet waar we met zijn allen op moeten stemmen maar ik weet wel waar we niet op moeten stemmen en dat is in ieder geval het huidige kabinet. Dit kabinet mist visie uitstraling en vooral overtuigingskracht, het voert maatregelen door die niet uitgelegd en begrepen worden door het volk, die zij toch zouden moeten vertegenwoordigen.

Met vriendelijke groet,
R.

CC aan PvdA.

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: ORG-FRC-ChristenUnie [mailto:christenunie@tweedekamer.nl]
Verzonden: vrijdag 27 november 2009 16:50
Aan: R.
Onderwerp: Re: Kabinetsbeleid. (KMM226788V45174L0KM)

Den Haag, 27 november 2009

Geachte heer R.

Hartelijk dank voor uw e-mail bericht waarin u een aantal opmerkingen maakt over de plannen van het kabinet om de kilometerheffing in te voeren. Door de invoering gaat er veel veranderen voor de automobilist en veel is daarbij nog onduidelijk. Wij begrijpen uw bezorgdheid hierover dan ook heel goed en wij danken u voor de moeite die u heeft genomen om uw opmerkingen onder onze aandacht te brengen. In deze e-mail willen wij u informeren over het standpunt van de ChristenUnie aan de hand van een aantal veel voorkomende vragen, in de hoop daarmee uw bezorgdheid enigszins weg te nemen.

Voor verdere informatie verwijzen we u tevens naar de site van onze woordvoerder Verkeer en Waterstaat Ernst Cramer
(http://www.ernstcramer.nl) en diens bijdrage aan het op 25 november
jl. gehouden Kamerdebat over de begroting Verkeer en Waterstaat 2010, waarin de kilometerheffing zoals u zult begrijpen een belangrijk thema was. Het hele debat kunt u vinden op www.tweedekamer.nl. Tevens verwijzen we u naar de site van de ChristenUnie: http://www.christenunie.nl/k/nl/n91/new ... stiek.html

Wat houdt de kilometerheffing in?

Dat u geen vaste autobelastingen meer betaalt, maar gaat betalen per gereden kilometer in Nederland. Er komt zowel een basis- als een spitstarief. Alle automobilisten samen blijven hetzelfde betalen. Alleen worden de lasten anders verdeeld; niet meer naar bezit, maar naar het daadwerkelijke gebruik van de auto op basis van tijd, plaats en milieukenmerken. Afgesproken is daarbij dat er geen verschil zal zitten in de inkomsten van de overheid uit de heffingen voor en na de invoering van de kilometerprijs.

Wat is het standpunt van de ChristenUnie?

De ChristenUnie is een voorstander van de kilometerprijs en pleit hier al sinds de jaren negentig voor. Dit standpunt stond al in ons verkiezingsprogramma van 2006 en is als belangrijk punt voor de ChristenUnie ingebracht bij de laatste kabinetsformatie. Uiteindelijk is de kilometerprijs in het coalitieakkoord terechtgekomen dat CDA, PvdA en ChristenUnie in 2007 sloten. De ChristenUnie heeft in het verleden tevens gepleit om de BPM (aanschafbelasting) op auto's te bepalen op CO2-uitstoot. Ernst Cramer, onze huidige woordvoerder Verkeer en Waterstaat, heeft hier ook voor gepleit ook in relatie tot het Anders Betalen voor Mobiliteit. De BPM-bepaling is nu in het voorliggende wetsvoorstel meegenomen.

Wat zijn de kosten voor de automobilist?

Het is de afspraak dat de kilometerprijs gemiddeld niet leidt tot hogere lasten voor de burger. Tegenover invoering van de kilometerprijs staan afbouw van de BPM en de motorrijtuigenbelasting. Dit betekent dat de automobilist gaat betalen voor het gebruik in plaats van voor het bezit.
Dit is een eerlijker systeem. Uit berekeningen van de nu voorgestelde tarieven is gebleken dat een deel van de automobilisten er financieel op vooruit zal gaan. Andere automobilisten, vooral veelrijders, zullen meer gaan betalen. Uit onderzoek blijkt dat 59% van de automobilisten er op vooruit zal gaan (bron: persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat).

In Nederland geldt vanaf 1 april 2009 dat bezitters van personenauto's met een lage CO2-uitstoot minder motorrijtuigenbelasting betalen. Zij betalen een kwart van het tarief voor personenauto's met hetzelfde gewicht. Bij de kilometerprijs geldt ook dat auto?s met een lagere uitstoot minder betalen. Een kleine zuinige auto krijgt dus een lager tarief per kilometer dan een zware slurper. Hiermee wordt de verduurzaming van de automobiliteit gestimuleerd en dat is hard nodig om onder andere de doelstellingen voor CO2-reductie te halen.

Waar gaan de inkomsten van de kilometerheffing naar toe?

De inkomsten van de kilometerprijs zullen naar het Infrafonds gaan.
Hiervan zullen wegen uitgebreid en aangelegd worden.

Wat zijn de effecten op mobiliteit van de kilometerheffing?

Het systeem stimuleert mensen om bewuster om te gaan met hun mobiliteit.
Uit de doorrekening van de kabinetsplannen blijkt ook dat dit effect er zal zijn. Zo blijkt uit het onderzoek van het SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) dat de mobiliteit na de invoering rond 2020 gedaald zal zijn met 6 tot 10%. Dit lijkt een klein verschil maar het kan bepalend zijn of er wel of geen file staat. Door het spitstarief wordt bovendien de betere benutting van dure infrastructuur gestimuleerd. Als de kilometerprijs niet zou worden ingevoerd zou er door de verdere groei van de automobiliteit tot 2020 ruim 7 miljard euro meer moeten worden genvesteerd in asfalt om het verkeerssysteem draaiende te houden. Dat zou een groot gat slaan in de begroting. Daarnaast heeft Nederland al een groot ruimtegebrek.

Er zijn geruchten dat de provinciale opcenten verhoogd zullen worden, hoe zit dit?

Er moet inderdaad nog een oplossing gevonden worden voor de zogenaamde provinciale opcenten die momenteel worden geheven bij de motorrijtuigenbelasting. Er zal hiervoor een alternatief moeten komen omdat de motorrijtuigenbelasting verdwijnt. Afgesproken is dat hiervoor in de plaats een andere provinciale belasting komt. Hoe dit wordt vormgegeven moet de komende tijd duidelijk worden. Overigens is bij de berekening van de lasten voor de burgers voor en na invoering van de kilometerprijs ook rekening gehouden met deze provinciale belasting. Het is dus geen extra belasting: Per saldo leidt het niet tot hogere lasten voor de burger.

Waarom is er niet gekozen voor het verhogen van brandstofprijzen?

Een groot nadeel van een accijnsverhoging is dat het geen invloed heeft op het tijdstip waarop en de plaats waar mensen rijden. Daarom vermindert het de files onvoldoende. Daarnaast benvloedt het de welvaart in Nederland negatief, omdat mensen over de grens gaan tanken.
Net als bij de kilometerprijs betalen de veelrijders meer. Toch toont onderzoek aan dat de kilometerprijs met een spitstarief op extra drukke trajecten, beter helpt om de files terug te dringen. Ondanks de kosten die een nieuw systeem met zich meebrengt, vallen de welvaartseffecten van de kilometerprijs wl positief uit, zo blijkt uit onderzoek van onder meer het Centraal Planbureau (bron: www.kilometerpijs.nl).

Hoe ziet het tijdspad eruit?

De Minister van Verkeer en Waterstaat heeft het wetsvoorstel naar de Kamer gestuurd. Behandeling is voorzien in de loop van 2010. De Tweede Kamer moet dus eerst instemmen met het voorstel en vervolgens moet de Eerste Kamer instemmen. Daadwerkelijke invoering wordt voorzien op zijn vroegst in de loop van 2012 voor gedeelten van het vrachtververvoer en de rest in de jaren daarna.
Het is niet mogelijk om in n dag alle circa 7 miljoen auto?s over te laten stappen. Er is daarom gekozen voor een ingroeimodel van circa 2
3 jaar. Hierbij zullen stapsgewijs in groepen alle auto?s overstappen.
Dit gebeurt waarschijnlijk op basis van nummerborden. De techniek wordt momenteel uitgebreid getest. In verschillende regio?s zijn er proefprojecten waarbij steeds grotere groepen auto?s worden betrokken.
Voor meer informatie hierover kunt u terecht op de website van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat over dit project:
www.kilometerprijs.nl

Hoe zit het met de privacy?

Veel mensen maken zich zorgen dat de kilometerprijs ten koste gaat van de persoonlijke levenssfeer. Uiteraard is een goede bescherming daarvan ook voor de ChristenUnie een belangrijk aandachtspunt. De ChristenUnie zal erop toezien dat er bij de kilometerheffing zorgvuldig zal worden omgegaan met uw rijgegevens. Dit belangrijke thema zal ongetwijfeld ook aan de orde komen bij de behandeling van het wetsvoorstel.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat zegt over de bescherming van privacy op www.kilometerprijs.nl het volgende: ?Met zo?n kastje kan iedereen toch zien waar ik heb gereden? Dat is niet juist. Alleen het aantal kilometers en het tarief dat erbij hoort, gaat naar het inningsbureau dat de factuur opmaakt en verstuurt. Er is dus niemand die kan zien waar u bent geweest, tenzij u daar uitdrukkelijk toestemming voor geeft. Daarnaast worden de kastjes geproduceerd en ingebouwd door bedrijven die aan strenge eisen moeten voldoen. Ook het waarborgen van uw privacy is in die eisen meegenomen. Ook in de handhaving blijft de privacy beschermd. Rijdt u bijvoorbeeld onder een van de handhavingsportalen door, dan wordt een foto gemaakt en wordt gecheckt of er bijzonderheden zijn. Zo niet, dan wordt de foto direct verwijderd.
Bij de vormgeving van de kilometerprijs doen we geen concessies aan uw privacy. Er is dus niemand die straks kan kijken of u op een bepaalde dag op een bepaalde plaats was. Met het College Bescherming Persoonsgegevens wordt steeds besproken hoe we uw privacy kunnen garanderen. Daarbij wordt ook rekening gehouden met de Europese richtlijnen die op het gebied van privacybescherming gelden. Alleen providers en APK-stations die voldoen aan strenge eisen kunnen kastjes aanbieden en inbouwen. Of een provider mag beschikken over verplaatsingsgegevens, hangt af van de keuze die u als automobilist hierin zelf maakt. Alleen als u hier zelf nadrukkelijk toestemming voor heeft gegeven, kan meer gedetailleerde informatie worden verstrekt aan providers. Bijvoorbeeld als u een leaseauto rijdt en u aan uw werkgever bepaalde informatie beschikbaar wilt stellen.?

We hopen u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,

Fractie ChristenUnie Tweede Kamer
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
e-mail christenunie@tweedekamer.nl
tel 070-3183057 / 070-3183664
www.christenunie.nl

E-mailadres afzender: R.
Image
Image
RalfG

Postby Deluxious » 30 Nov 2009 11:39

Pjork wrote:
Bijvoorbeeld;
- Pas met 23 jaar een rijbewijs en auto.

Ernstig inperken van vrijheden. Hoe komen 18 - 23 jarigen dan op hun werk en andere bestemmingen?
Pjork wrote:- Per huishouden maar 1 auto.

Lekker dan, hoe komt mijn vriendin op haar werk?
Pjork wrote:- Alleen autorijden en auto bezitten als je inkomsten uit arbeid hebt (uitkering geen auto)
(Scheelt als snel een berg bouwvakkerbusjes, waarin bouwvakkers met WIA uitkering vanwege slechte rug onderweg zijn naar hun beunklus)

Wederom ernstig inperken van vrijheden. Iedereen heeft het recht op een auto, mits hij deze gewoon 'netjes' betaald
Pjork wrote:- Met 65 jarige leeftijd (of 67 jaar) rijbewijs inleveren, gratis OV.

Ben benieuwd of je er nog zo over denkt dals je zelf 65 bent. En het OV zit nu al overvol, hoe wil je dit oplossen?
Pjork wrote:- Gratis openbaar vervoer voor mensen met inkomsten uit arbeid (en gezin)die afstand doen van hun auto, laten betalen door zakelijke automobilisten en vrachtverkeer.

Wederom de vraag, hoe ga je daar het OV op afstemmen? De capaciteit is er gewoon niet.
Je lijkt wel aanhanger van de SP o.i.d. of een enge communistische partij. Met name het inperken van vrijheden die je voorstelt vind ik nergens over gaan.
Feit is gewoon dat je als hardwerkende forens dagelijks wordt genaaid door onze (r)overheid. Je betaald je scheel, maar er verbeterd niets. Nergens ter wereld betaal je zoveel voor brandstof, BPM, wegenbelasting en noem maar op. Maar een fatsoenlijk wegennet kan er niet vanaf. Zolang ze in Den Haag 40 jaar blijven hakkelen over een stukje van 7 km snelweg A4 doortrekken(om maar een dwarsstraat te noemen), omdat een zielig clubje als Milieudefensie blijft procederen omdat er een zeldzame gifgroene mestkever leeft in dat gebied, dan wordt het nooit beter in dit land...
Deluxious

Huidige auto: Honda Civic Hybrid Galaxy Grey 2008

Postby henri » 30 Nov 2009 14:31

Deluxious wrote:Je lijkt wel aanhanger van de SP o.i.d. of een enge communistische partij.

En jij moet beter lezen. Pjork stelt dit niet voor. Zie Pjork's bericht van 27 Nov 2009 18:22
henri

Huidige auto: Honda Insight Elegance. Kleur grijs, blauwe bekleding.

PreviousNext

Return to Offtopic