Kilometerheffing

Alles dat niet over Honda Hybrid's gaat.

Kilometerheffing

Postby Bennink » 13 Nov 2009 17:52

Vandaag wordt er een voorstel gedaan voor kilometerheffing. Ik ben benieuwd. Hier in dit topic vind je alle info.
Reed Insight: Image
Rijdt nu: Renault Mégane.
Bennink
Administrator

Huidige auto: Renault Megane

Re: Kilometerheffing

Postby alexis » 13 Nov 2009 18:29

Lekker: 3 cent per kilometer oplopend tot 6,7 in 2018. Wordt er niet vrolijk van ....

Alexis
alexis

Huidige auto: Honda Insight Elegance (Spectrum White Pearl)

Postby Bennink » 13 Nov 2009 19:24

3 cent! :shock: Dat betekent EUR 2100,00 per jaar voor mij :roll:

NU.nl: Kabinet eens over kilometerprijs

Kabinet eens over kilometerprijs
Uitgegeven: 13 november 2009 15:16
Laatst gewijzigd: 13 november 2009 19:21
DEN HAAG - Het kabinet heeft vrijdag een akkoord bereikt over de kilometerprijs. Dat meldde minister Camiel Eurlings vrijdag tijdens een persconferentie.
© ANP

De kilometerheffing begint in 2012 met een gemiddelde van 3 cent per gereden kilometer. In de jaren erna loopt het tarief op naar gemiddeld 6,7 cent in 2018.

Daarbij wordt ervan uitgegaan dat we met zijn allen tegen die tijd wel 15 procent minder kilometers rijden dan in 2012.

De wegenbelasting en de aanschafbelasting bpm gaat verdwijnen bij de invoering van de kilometerheffing.

Volgens minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat gaat in principe 59 procent van de automobilisten minder betalen, voor 25 procent blijven de kosten gelijk en 16 procent gaat meer betalen.

Anders verdeeld

Over de heffing is in politiek Den Haag jaren gesproken. Volgens Eurlings zijn alle autobezitters in Nederland op het moment 6,6 miljard euro kwijt aan auto-gerelateerde belastingen. Dat totaalbedrag blijft gelijk, alleen wordt het anders verdeeld.

Dat heeft positieve gevolgen voor het milieu (de uitstoot van kooldioxide en fijn stof neemt met 10 procent af) en de files zullen gehalveerd worden.

Ook verwacht Eurlings dat het aantal verkeersdoden met 7 procent gaat afnemen. Het openbaar vervoer zal met 6 procent toenemen, denkt Eurlings.

Gehandicaptenvoertuigen, motoren, taxi's en oldtimers en alle bussen in het openbaar vervoer worden vrijgesteld van de heffing. Alle gewone personenauto's en vrachtwagens krijgen een gps-apparaatje aan boord dat bijhoudt hoeveel, wanneer en waar er gereden wordt. Het gps-systeem stuurt de informatie naar een inningskantoor dat de rekening opmaakt.

Tevreden

Bos noemde het bereikte akkoord goed nieuws voor automobilisten. Hij was ''uitermate tevreden''. De files moeten minder worden, dat is goed voor het milieu en voor de helft van de weggebruikers zal de regeling financieel gunstig uitpakken.

Bijna 60 procent van de autorijders zal volgens het kabinet straks minder gaan betalen, aangezien de aanschafbelasting en motorrijtuigenbelasting zullen verdwijnen.

Kilometers

Het kabinet wil het aantal gereden kilometers met 15 procent terugdringen. ''Dat is tamelijk ambitieus'', aldus Bos. Hij verwacht niet dat automobilisten nog minder gaan rijden en dat de schatkist erbij inschiet. Volgens hem is het plan voor de overheid kostenneutraal.

''Ik hoef er ook geen cent aan te verdienen'', aldus de minister van Financiën. De bedoeling is volgens Bos dat er een eerlijker systeem komt en dat mensen belasting betalen naarmate ze de auto gebruiken in plaats van dat ze betalen alleen voor het hebben van een auto.

Werkgevers

De werkgevers steunen het kabinetsvoorstel voor het rekeningrijden op hoofdlijnen. Betalen per gereden kilometer is eerlijk en helpt files bestrijden. Maar het mag niet leiden tot extra lasten voor het bedrijfsleven.

Dat stellen de werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland vrijdag. De opbrengsten van het systeem moeten bestemd zijn voor de infrastructuur, aldus de twee organisaties. Ook moet het een klantvriendelijk systeem zijn.

Bovag

Brancheorganisaties Bovag en Rai noemen de kilometerheffing een ''belangrijke stap'' om automobilisten te laten betalen voor het gebruik van de auto in plaats van de aanschaf en het bezit. ''Dit is een veel eerlijker model'', aldus de organisaties vrijdag in een reactie.

Ook de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) reageerde positief. De heffing is volgens de vereniging ''goed voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stedelijke gebieden''. De VNG noemt de betrokkenheid van gemeenten bij de invoering ''essentieel''.

Er komen bij mij een hoop vragen op:
  • Hoe zit het met de leaserijders?
  • Wie betaalt mijn privekilometers?
  • Hoe zit het met de kilometers in het buitenland?
  • Wie betaalt dat GPS apparaatje?
Reed Insight: Image
Rijdt nu: Renault Mégane.
Bennink
Administrator

Huidige auto: Renault Megane

Postby Guest01 » 13 Nov 2009 20:17

Tja, ook ik zit met een hoop vragen. Ik verwacht voor de lease-rijders geen veranderingen. Ik rijd een auto van de zaak om voor het bedrijf naar diverse lokatie's te kunnen. Zij betalen nu die kosten en zullen dat mag ik aannemen blijven doen.
Dan de prive auto.
In het begin zou het alleen voor de snelwegen gelden. Dat is dus niet meer het geval.
Verder gaan ze ook nog met gewicht en uitstoot en verbruik rekenen.
Mijn auto weegt 2300 :oops: het gebruik is ongeveer 1 op 4,5/ 5 :oops:
Maar ik rijd wel op gas :D . In Duitsland kan ik dan ook een groene sticker krijgen om in bepaalde steden te komen.
Hoe gaan ze dat hier doen?
De wegenbelasting mag dan wel vervallen ( 495,- per kwartaal) maar alles op tellen en ik zal wel bij de 16% horen die er geen voordeel van hebben.
Misschien nog maar een auto erbij kopen ( smartje of zo) en die gebruiken naar het werk. Dat zal niet de bedoeling zijn, maar op den duur wel goedkoper.En als ik de trekauto nodig heb kan ik die zonder al te veel kosten gebruiken, doordat ik er dan nog maar weinig km mee rijd.
Net als veel andere mensen ( denk ik) zal ik dit wel goed blijven volgen.
Guest01

Huidige auto: ---

Postby MyHCH » 13 Nov 2009 20:49

Toen ik de HCH net had, betaalde ik nog 40 euro per maand wegenbelasting. Ik rijd 25.000 per jaar, dus dat was ongeveer 2 cent per km. Vanaf 1 januari 2010 wordt dit 0 ct/km. Voor mij wordt het dus duurder. Rijd je minder per jaar of niet in een hybride dan ben je dus voordeliger uit dan nu. En dan hebben we het nog niet over de aanschaf.
Ik ben wel blij met het nieuwe systeem. Het zorgt ervoor dat mensen die veel rijden ook meer betalen (als ik vaker naar de bioscoop ga moet ik ook meer betalen) en bij minder rijden ben je voordeliger uit. Bovendien zorgt dit ook voor een heel andere 'benzine of diesel berekening'. Ik ben benieuwd naar de details en naar hoe de autoindustrie hierop inspeelt.
2017 Jazz:Image > 45.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby BlueHCH » 13 Nov 2009 21:00

Mixed feelings hier... de HCH wordt duurder. De MX-5 wordt goedkoper. Die kost mij bijna 24 cent per kilometer aan wegenbelasting...
BlueHCH

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Postby wlunchi » 14 Nov 2009 12:39

Lullige is dat de autofabrikanten per jaar de prijs net zoveel omhoog gooien dan dat de afbouw van BPM bedraagt. Dus in 2012 zal een auto zonder BPM net zoveel kosten als nu een auto MET BPM. Dit was vorig jaar met de jaarwisseling ook al zo. Een voorbeeld is de nieuwe Opel Astra, ze hebben op de opel site de huidige prijs en de prijs vanaf januari 2010. BPM is omlaag maar auto is toch duurder geworden met de jaarwisseling.

M.a.w. kabinet heeft iets weer over het hoofd gezien, net als bij de prijs van de horeca tijdens de overgang van guldens naar euro's. Eten en drinken kost nu bijna net zoveel in euro's als toen in guldens.
Image
wlunchi rijdt een Honda Civic Hybrid 2009
Verbruik: Image niet up to date 6,67 l/100km volgens de leasemaatschappij, 88000km op de teller
wlunchi

Huidige auto: Broken IMA needs a reboot while driving!!!

Postby gigabert » 14 Nov 2009 18:20

In Den Haag zegt men dat de mensen die veel rijden meer moeten betalen en mensen die weinig rijden betalen minder, lijkt mij fair, maar haal dan wel de Accijns en BTW van de brandstof af!
Je betaalt nu al meer als je meer rijdt...

En dan maar te zwijgen over het feit dat iemand kan achterhalen waar je bent (geweest).
gigabert

Huidige auto: [s]Honda Civic 1.3 Hybrid 1.3 i-DSI i-VTEC IMA Elegance[/s]
VW Golf Variant Comfortline, 1,2 TSI

Postby Pjork » 14 Nov 2009 20:28

gigabert wrote:In Den Haag zegt men dat de mensen die veel rijden meer moeten betalen en mensen die weinig rijden betalen minder, lijkt mij fair, maar haal dan wel de Accijns en BTW van de brandstof af!

En dan maar te zwijgen over het feit dat iemand kan achterhalen waar je bent (geweest).

Ben dodelijk nieuwsgierig hoe je dat gat in de begroting gaat oplossen?
Dat zijn nogal wat stuivers,....ik heb een voorstel gooi de hypotheekrenteaftrek eraf :D

Wat betreft het achterhalen waar je bent (geweest) is maar voor 5% (criminelen en vreemdgangers) een echt probleem, voor de rest van de mensheid maakt het niet zoveel uit.
Last edited by Pjork on 15 Nov 2009 08:25, edited 2 times in total.
Pjork

Huidige auto: Peugeot RCZ 156Pk

Postby wlunchi » 14 Nov 2009 22:58

gigabert wrote:In Den Haag zegt men dat de mensen die veel rijden meer moeten betalen en mensen die weinig rijden betalen minder, lijkt mij fair, maar haal dan wel de Accijns en BTW van de brandstof af!

Vandaag op NOS gehoord dat het apparatuur jouw route niet registreerd, maar alleen hoeveel km's op bepaalde type wegen hebt gereden en/of spits kilometers.
Image
wlunchi rijdt een Honda Civic Hybrid 2009
Verbruik: Image niet up to date 6,67 l/100km volgens de leasemaatschappij, 88000km op de teller
wlunchi

Huidige auto: Broken IMA needs a reboot while driving!!!

Postby gigabert » 15 Nov 2009 14:43

Geloof me maar, als dat systeem er eenmaal is dan kan dit ook en dan zal dit ook gebruikt gaan worden,...
gigabert

Huidige auto: [s]Honda Civic 1.3 Hybrid 1.3 i-DSI i-VTEC IMA Elegance[/s]
VW Golf Variant Comfortline, 1,2 TSI

Postby matrox » 16 Nov 2009 15:01

Wat er bij mij maar niet in wil is hoe ze nu denken dat dit verschil gaat maken voor de files. Hoeven mensen na invoering van de kilometerheffing niet meer naar hun werk?
Image
matrox

Huidige auto: Honda Civic Hybrid Neutron Blue juli 2007.

Postby Ciro » 16 Nov 2009 21:50

Waarom niet gewoon het bedrag op de benzine prijs gooien?

Rij je niet betaal je ook niets. Zuinige auto's pakken meteen het voordeel. Het gaat dan ook niet zo zeer om km's gaat maar om verbruik/uitstoot.

Voordeel:
- Geen duur systeem wat altijd toch weer veel duurder uit gaat pakken.
- Bezoeker uit den vreemde en klussers met witte kentekens mogen ook mee betalen.
- Je bent bewuster van de kosten en krijgt geen verrassingen achteraf

Het geneuzel over tankstations in de grensstreek kunnen we best oplossen. Vroegah ging men ook in Duitsland tanken, dat zal men nu misschien weer doen. Niet echt een probleem.

Ik ben ook erg bang dat ik straks ineens niet meer "binnendoor" naar mijn werk "mag" wat ik al jaren doe. :?

EDIT: Milieuonvriendelijke typo aangepast 8-)
Last edited by Ciro on 17 Nov 2009 21:01, edited 1 time in total.
Ciro

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid maart 2008

Postby BlueHCH » 17 Nov 2009 17:43

Die verassingen achteraf ben ik nog het meeste bang voor. Is dat wel goed voor het milieu? ;)

Qua accijns en BTW betaal je nu al ongeveer 5 cent per kilometer. Rij je 1 op 20 en ga je 5 cent per kilometer kilometerheffing betalen, dan kost een liter benzine dus straks 2.35 per liter.

Rij je 1 op 10 en ga je 5 cent per kilometer betalen, dan kost diezelfde liter 1.85. Dus vrouwenlogica ....tromgeroffel.... koop een zuipschuit en de benzine is goedkoper.

Hoe het ook zij, het gaat geen bal schelen op de weg. Stel nou je bent gepensioneerd en je woont in Deventer en je wil een dagje naar de Efteling. Zeg dat dit 200km rijden is, heen en terug te samen.

Dan heb je 10 euro kilometerheffing. 13,5 euro brandstofkosten, want je rijdt 1 op 20 met je hybride. Dan nog 52 euro erbij om met z'n tweeen die Efteling in te mogen. Zou die 10 euro kilometerheffing nou echt de druppel zijn die de emmer doet overlopen en aanleiding zijn tot de beslissing om maar niet te gaan? Tuurlijk niet. En de spits misschien vermijden dan omdat het goedkoper is? Echt niet, want dan heb je geen tijd meer over in die Efteling. Dan maar een kopje koffie minder, als er al bezuinigd moet worden.
BlueHCH

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Postby RalfG » 18 Nov 2009 07:51

Er moet gewoon geld in het laatje komen, die dieven uit DenHaag hebben een paar jaar geleden verzonnen dat de Km heffing er zou komen dus die zal er komen. Het enige dat we kunnen doen is massaal weigeren zo'n kastje in onze auto te stoppen, zoveel celruimte is er nou ook weer niet leeg als we met z'n allen weigeren en kiezen voor de celstraf i.p.v. de boete. Je kan beter iemand verrot schoppen dan zonder kastje of met gepimpt kastje rijden. Het is toch niet te geloven het zijn gewoon PIIEEP daar in DenHaag.

sorry moest het even kwijt.
Honda Insight Hybrid Urban Titanium
Image
Image
RalfG

Huidige auto: Honda Insight Hybrid - Elegance - Urban Titanium

Next

Return to Offtopic