Kilometerheffing

Alles dat niet over Honda Hybrid's gaat.

Re: Kilometerheffing

Postby BlueHCH » 30 Nov 2009 15:43

Antwoord van de ANWB op de vraag hoe de hybride auto staat in het KMH verhaal:

"Voor hybride auto's als de Prius gelden de benzine tarieven die bepaald worden op basis van de CO2 uitstoot. Door de lage CO2 uitstoot zijn de tarieven, vergeleken met normale benzineauto's, laag. Zo komt de Prius 2 met een CO2 uitstoot van 104 g/km, in de eindsituatie in 2018 uit op een kilometerprijs KMP van 2,0 cent/km. Voor de (huidige) Prius 3 met een CO2 uitstoot van 92 g/km zou de KMP in de eindsituatie 1,4 cent/km worden. In een volgende versie zullen we een rekenvoorbeeld van de Prius opnemen"

Mijn input voor de discussie:
Hybride rijders worden stevig gepakt. BPM op hun wagens wordt niet lager en daarmee de aanschaf niet goedkoper. Vrijstelling van wegenbelasting wordt opgeheven. Dit jaar betaalden de hybride rijders ca 120 euro wegenbelasting, volgend jaar niets. In de eindsituatie ga je van niets naar 400 euro bij 20.000km/jaar, excl. de spitsheffing.

Of om het anders te stellen: de Civic HB 1.8 kost in 'syle mode' uitvoering 25.800 euro waarvan ca 5.000 BPM. BPM vrij kost die wagen dus 20.800 euro. De HCH Elegance kost 25.500 euro, BPM vrij. Dat is een investering van 4.700 euro om 1,5l/100km minder benzine te verbruiken en ca. 2 cent minder per kilometer te betalen. Als ik het goed bereken heb je het dan over 4 cent per kilometer voordeel voor de Hybride. Dan wordt de Hybride pas lonend na 117.500km aannemende dat een hybride auto geen hogere restwaarde heeft dan de gewone, leukere, mooiere en handiger hatchback.
:cry:
BlueHCH
 
Posts: 755
Joined: 25 Jun 2008 05:59
Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Re: Kilometerheffing

Postby RalfG » 30 Nov 2009 16:45

BlueHCH wrote:Antwoord van de ANWB op de vraag hoe de hybride auto staat in het KMH verhaal:

"Voor hybride auto's als de Prius gelden de benzine tarieven die bepaald worden op basis van de CO2 uitstoot. Door de lage CO2 uitstoot zijn de tarieven, vergeleken met normale benzineauto's, laag. Zo komt de Prius 2 met een CO2 uitstoot van 104 g/km, in de eindsituatie in 2018 uit op een kilometerprijs KMP van 2,0 cent/km. Voor de (huidige) Prius 3 met een CO2 uitstoot van 92 g/km zou de KMP in de eindsituatie 1,4 cent/km worden. In een volgende versie zullen we een rekenvoorbeeld van de Prius opnemen"

Mijn input voor de discussie:
Hybride rijders worden stevig gepakt. BPM op hun wagens wordt niet lager en daarmee de aanschaf niet goedkoper. Vrijstelling van wegenbelasting wordt opgeheven. Dit jaar betaalden de hybride rijders ca 120 euro wegenbelasting, volgend jaar niets. In de eindsituatie ga je van niets naar 400 euro bij 20.000km/jaar, excl. de spitsheffing.

Of om het anders te stellen: de Civic HB 1.8 kost in 'syle mode' uitvoering 25.800 euro waarvan ca 5.000 BPM. BPM vrij kost die wagen dus 20.800 euro. De HCH Elegance kost 25.500 euro, BPM vrij. Dat is een investering van 4.700 euro om 1,5l/100km minder benzine te verbruiken en ca. 2 cent minder per kilometer te betalen. Als ik het goed bereken heb je het dan over 4 cent per kilometer voordeel voor de Hybride. Dan wordt de Hybride pas lonend na 117.500km aannemende dat een hybride auto geen hogere restwaarde heeft dan de gewone, leukere, mooiere en handiger hatchback.
:cry:



Ik vrees dat je helemaal gelijk gaat krijgen, Je vergeet alleen een ding er zou naast de KM heffing nog een CO2 belasting komen die de BPM vervangt (o nee zo mag je dat niet noemen) In de plaats van de BPM komt er nog een CO2 belasting. of zoiets. Hoor je trouwens ook niets meer van komt misschien toch nog in de KM prijs. We moeten trouwens niet vergeten dat de BPM niet in een keer verdwijnt, die wordt langzaam maar zeker afgebouwd bv elk jaar 10% minder. We zullen wel zien.
Honda Insight Hybrid Urban Titanium
Image
Image
RalfG
 
Posts: 304
Joined: 03 Jul 2009 11:01
Location: Holland/Amstelveen
Huidige auto: Honda Insight Hybrid - Elegance - Urban Titanium

Re: Kilometerheffing

Postby wlunchi » 30 Nov 2009 17:24

RalfG wrote:
BlueHCH wrote: We moeten trouwens niet vergeten dat de BPM niet in een keer verdwijnt, die wordt langzaam maar zeker afgebouwd bv elk jaar 10% minder. We zullen wel zien.


Dat moet ik nog zien. Ze waren in 2008 begonnen met het afbouwen van de BPM afbouw
BPM 2007 ~ 45%
BPM 2008 ~ 40%
de nieuwprijs voor een Golf 5 1.4 TSI Trendline in 2007 was 21850, 9832,50 aan BPM -> kale prijs = 12017,50
de nieuwprijs voor een Golf 5 1.4 TSI Trendline in 2008 was 22150, 8860 aan BPM -> kale prijs = 13290,00

Verschil in kale prijs van de auto zonder inflatie = € 1272.50

Als je inflatie meetelt (+/- 3%) dan zou de kale prijs op 1,03 * €12017,50 = € 12378
Verschil in kale prijs van de auto MET inflatie = € 911.975

Al met al is het gefaseerd afschaffen van de BPM een mooie mechanisme voor de auto importeurs/dealers om een boven inflatie verhoging door te voeren.
En de berijders worden dubbel en dwaars gen**id, omdat de de MRB omhoog gaat per jaar dat de BPM omlaag gaat.


N.B. Ik heb hier de prijs van autoweek genomen, maar weet wel dat het bij Ford en Honda niet anders is gegaan met de prijs bij het zogenaamd BPM verlaging, terwijl hetzelfde model de jaar erna toch duurder is geworden met dezelfde uitvoering.
Image
wlunchi rijdt een Honda Civic Hybrid 2009
Verbruik: Image niet up to date 6,67 l/100km volgens de leasemaatschappij, 88000km op de teller
User avatar
wlunchi
 
Posts: 1308
Joined: 19 Dec 2008 20:59
Location: Geldrop
Huidige auto: Broken IMA needs a reboot while driving!!!

Re: Kilometerheffing

Postby BlueHCH » 30 Nov 2009 23:17

Dat de Honda's duurder worden is tot daar aan toe: de Yen wordt immers ook duurder.
In het verleden zijn auto's in Nederland al duurder geworden omdat de prijs voor BPM meer en meer gelijk getrokken werd met de de prijs in andere landen. Vroeger werd de prijs in Nederland voor belastingen kunstmatig laag gehouden. Er werden in Italië Fiats verkocht die de Italiaanse dealers bij ons hier in Nederland hadden ingekocht! In het huidige klimaat kunnen autofabrikanten dit soort steun niet meer verlenen. Auto's worden dus duurder.
BlueHCH
 
Posts: 755
Joined: 25 Jun 2008 05:59
Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Re: Kilometerheffing

Postby RalfG » 02 Dec 2009 08:15

Eindelijk kun je ongeveer uiterekenen wat de KM prijs ongeveer vzal zijn. zie http://www.autoweek.nl/kilometerheffing.php


Text van het inleidende artikel
Wat ga ik straks betalen? Dat is voor de meeste automobilisten de belangrijkste vraag met betrekking tot de kilometerheffing.
En hoewel er nog diverse vraagtekens zijn, kun je via www.autoweek.nl/kilometerheffing nu al snel en simpel berekenen wat in 2012 het basistarief voor je auto is.
Binnenkort aan een andere auto toe? Dan is het wel zo prettig om te weten wat het beoogde model aan kilometerheffing gaat kosten. Maar ook als je voorlopig nog gewoon blijft doorrijden in je huidige auto, wil je natuurlijk wel weten waar je aan toe bent. Daarvoor biedt www.autoweek.nl nu uitkomst.
Veel sites gaan bij de berekening van de kilometerheffing uit van een bepaalde autocategorie (SUV, kleine auto, middenklasser enzovoort). Deze wijze van berekenen geeft echter geen betrouwbaar beeld, omdat het tarief afhankelijk is van (onder meer) de CO2-uitstoot. En binnen een bepaalde klasse kan de CO2-uitstoot natuurlijk sterk uiteenlopen. Al was het maar omdat oude auto’s gemiddeld veel meer CO2 uitstoten dan een vergelijkbaar nieuw model. Diesel- en lpg-rijders betalen verder meer dan benzinerijders bij dezelfde CO2-uitstoot, waarbij een g3-installatie weer een klein voordeel kent. Verder bestaat er een standaardboete van 2,5 cent per kilometer voor dieselauto’s zonder roetfilter.
Daarmee is nog niet alles bekend. Zo weten we bijvoorbeeld niet hoe hoog het spitstarief wordt en evenmin is duidelijk op welke trajecten de spitsheffing gaat gelden. Wel is bekend dat het spitstarief boven op het basistarief komt en dat het voor alle auto’s gelijk is. En aangezien het merendeel van de afgelegde kilometers waarschijnlijk buiten de spits verreden wordt, kom je met onze rekentool al een heel eind.
De tarieven die uit de berekening voortkomen, gelden alleen het eerste jaar, 2012 dus. Voor de jaren daarop is de exacte formule nog niet bekend, alleen het gemiddelde. Zo gaat de overheid in 2012 uit van een gemiddeld basistarief van 3 cent, in 2015 van 4,6 cent en in 2018 van 6,7 cent. Dit betekent echter niet dat je het basistarief van je auto voor 2012 moet vermenigvuldigen met 2,23 (6,7 gedeeld door 3) om op het tarief van 2018 uit te komen. De gemiddelde auto is in 2018 namelijk zuiniger dan nu. Het bedrag voor dezelfde auto zal daarom in 2018 zeer waarschijnlijk méér dan een factor 2,23 hoger zijn.
Hoe werkt de tool op autoweek.nl? Vul de CO2-uitstoot van je auto (te vinden bij de specificaties op de site) in om het basistarief voor 2012 te berekenen. Je kunt ook het kenteken invullen. Een kanttekening: voor sommige oudere modellen is de CO2-uitstoot niet bekend. Hier wordt het gewicht van de auto van belang, maar het is nog onbekend hoe het ministerie een en ander exact gaat berekenen. Voor deze auto’s kunnen we dus nog geen opgaaf doen. De tarieven gelden voor personenauto’s en bestelauto’s met geel kenteken. Voor grijskentekenhouders, gehandicaptenvoertuigen en touringcars gaat een andere berekening gelden waarbij het gewicht van belang wordt, voor vrachtwagens geeft de Euroklasse, gecombineerd met de maximale laadmassa de doorslag.

Bron AW.nl
Honda Insight Hybrid Urban Titanium
Image
Image
RalfG
 
Posts: 304
Joined: 03 Jul 2009 11:01
Location: Holland/Amstelveen
Huidige auto: Honda Insight Hybrid - Elegance - Urban Titanium

Re: Kilometerheffing

Postby matrox » 02 Dec 2009 09:28

RalfG wrote:Eindelijk kun je ongeveer uiterekenen wat de KM prijs ongeveer vzal zijn. zie http://www.autoweek.nl/kilometerheffing.php


Volgens die meter moet ik per jaar minder dan 0 km gaan rijden om goedkoper uit te zijn. Dat gaat nog een hele kluif worden.
Image
matrox
 
Posts: 101
Joined: 06 Oct 2009 10:26
Huidige auto: Honda Civic Hybrid Neutron Blue juli 2007.

Re: Kilometerheffing

Postby wlunchi » 02 Dec 2009 09:38

Als je op kenteken zoekt doet ie het wel. Op fabrikant en modelnummer deed het bij mij ook niet. Tenminste niet voor de HCH2

Image
Image
wlunchi rijdt een Honda Civic Hybrid 2009
Verbruik: Image niet up to date 6,67 l/100km volgens de leasemaatschappij, 88000km op de teller
User avatar
wlunchi
 
Posts: 1308
Joined: 19 Dec 2008 20:59
Location: Geldrop
Huidige auto: Broken IMA needs a reboot while driving!!!

Re: Kilometerheffing

Postby RalfG » 02 Dec 2009 10:23

Je hebt helemaal gelijk, dacht dat hij de wegenbelasting op 0 gezet had en er dus geen omslagpunt berekend kon worden omdat het altijd duurder was. Die onderste optie met de CO2 uitstoot werkt trouwens ook.
Honda Insight Hybrid Urban Titanium
Image
Image
RalfG
 
Posts: 304
Joined: 03 Jul 2009 11:01
Location: Holland/Amstelveen
Huidige auto: Honda Insight Hybrid - Elegance - Urban Titanium

Re: Kilometerheffing

Postby BlueHCH » 02 Dec 2009 12:35

RalfG wrote:En aangezien het merendeel van de afgelegde kilometers waarschijnlijk buiten de spits verreden wordt, kom je met onze rekentool al een heel eind.
Bron AW.nl


Ja natuurlijk. Logisch. Daarom staan er ook alleen files buiten de spitsuren en niet tijdens de spits want wie rijdt er nou tijdens de spits? Wat een kolder...

Het kan nog een leuk juridisch vraagstuk worden ook: Kan een werkgever je verplichten tot het maken van extra spits kosten omdat hij vind dat je op een bepaalde tijd op kantoor moet zijn?
BlueHCH
 
Posts: 755
Joined: 25 Jun 2008 05:59
Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Re: Kilometerheffing

Postby wlunchi » 02 Dec 2009 13:52

Trouwens volgens mij betalen "we" nu echt geen 600+ euro aan wegenbelasting aangezien we dit jaar maar 25% van de MRB betalen en vanaf volgend jaar helemaal geen MRB hoeven te betalen. Dus dan zou de HCH en Insight inderdaad een omslagpunt hebben van 0km.
Image
wlunchi rijdt een Honda Civic Hybrid 2009
Verbruik: Image niet up to date 6,67 l/100km volgens de leasemaatschappij, 88000km op de teller
User avatar
wlunchi
 
Posts: 1308
Joined: 19 Dec 2008 20:59
Location: Geldrop
Huidige auto: Broken IMA needs a reboot while driving!!!

Re: Kilometerheffing

Postby RalfG » 25 Jan 2010 11:18

Al gestemd?

http://www.anwbledenpeiling.nl

Ik wel in ieder geval.

Deze peiling staat ook open voor niet leden.
Honda Insight Hybrid Urban Titanium
Image
Image
RalfG
 
Posts: 304
Joined: 03 Jul 2009 11:01
Location: Holland/Amstelveen
Huidige auto: Honda Insight Hybrid - Elegance - Urban Titanium

Re: Kilometerheffing

Postby wlunchi » 25 Jan 2010 12:26

RalfG wrote:Al gestemd?

http://www.anwbledenpeiling.nl

Ik wel in ieder geval.

Deze peiling staat ook open voor niet leden.


Heb al een paar keer vandaag geprobeerd, maar ik kom er niet bij.

ANWB-site wrote:Welkom op de website van de ANWB Ledenpeiling!

De website wordt op dit moment zeer druk bezocht. Veel ANWB leden hebben aan de oproep gehoor gegeven om hun mening te geven over de kilometerprijs.

Door de grote belangstelling is de enquete op dit moment volop in gebruik en wij vragen u vriendelijk of u het op een later moment nog een keer wilt proberen. Excuses voor de overlast.

Alvast Bedankt!

De ANWB
Image
wlunchi rijdt een Honda Civic Hybrid 2009
Verbruik: Image niet up to date 6,67 l/100km volgens de leasemaatschappij, 88000km op de teller
User avatar
wlunchi
 
Posts: 1308
Joined: 19 Dec 2008 20:59
Location: Geldrop
Huidige auto: Broken IMA needs a reboot while driving!!!

Re: Kilometerheffing

Postby HCH-CH » 25 Jan 2010 15:53

Vanavond, op NED2 om 19:20 het programma de volgende vraag van de vara.
Ik heb gevraagd of het nul-tarief voor hybride-rijders behouden blijft.

@Erik Misschien is het een idee om namens de club vragen te stellen.
http://omroep.vara.nl/Volgende-Vraag.5928.0.html
ch
User avatar
HCH-CH
 
Posts: 316
Joined: 06 May 2009 13:38
Location: Hoorn nh
Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid 2008

Re: Kilometerheffing

Postby Ciro » 25 Jan 2010 17:22

Enquete doet het, antwoorden zijn van het " Zeer mee oneens Mee oneens Neutraal Mee eens Zeer mee eens Weet niet/ geen mening" type:

Vragen:

In hoeverre bent u het eens of oneens met onstaande stellingen over het principe 'betalen naar gebruik'?

Het is een nadeel dat bedrijven de kilometerprijs mogelijk gaan doorberekenen in hun producten die daardoor duurder kunnen worden
Het is een voordeel dat de kosten van auto en OV straks beter zijn te vergelijken
Het is een voordeel dat het goedkoper wordt voor mensen die weinig rijden
Het besluit over hoeveel geld aan mobiliteit wordt besteed moet een zaak blijven van de politiek
Het is een nadeel dat het duurder wordt voor mensen die veel rijden
Het is goed dat de opbrengsten van de kilometerprijs alleen aan mobiliteit worden besteed
Het is oneerlijk dat mensen die veel moeten rijden (bijv. voor hun werk) het voordeel verliezen, dat ze nu van de vaste belasting hebben
Het is eerlijker om te betalen voor het gebruik van een auto dan voor het bezit
Het is een voordeel dat de kilometerprijs bedrijven stimuleert efficiënter te werken uit kostenoverwegingen

In hoeverre bent u het eens of oneens met de onderstaande stellingen over het spitstarief?

Het spitstarief zal niet helpen. Mensen hebben geen alternatief
Het is logisch dat je meer betaalt voor autorijden op drukke plekken en tijden; investeringen die met de kilometerprijs worden betaald zullen ook vooral daar plaatsvinden
Het spitstarief is een onrechtvaardige lastenverhoging voor mensen die de spits niet kunnen mijden
Het is een nadeel dat het spitstarief leidt tot meer verkeer op wegen waar geen spitstarief geldt
Het spitstarief is een effectief instrument om de files te verminderen
Het is een voordeel dat er minder snel extra wegen nodig zijn
Het is goed dat mensen die de spits (al) mijden straks het voordeel hebben van een lager tarief
Het spitstarief is oneerlijk omdat er geen garantie is dat er geen file staat
Het OV is geen alternatief in de spits, omdat het nu al overvol zit
Het is een voordeel dat het spitstarief flexibele werktijden verder stimuleert

In hoeverre bent u het eens of oneens met de onderstaande stellingen over het registratiesysteem?

Het is een voordeel dat auto’s met een kastje gemakkelijker zijn op te sporen als ze worden gestolen
Het is een voordeel dat automobilisten - dankzij het kastje - meer inzicht krijgen in de kosten van het autorijden
Het systeem is kwetsbaar omdat het erg van de techniek afhankelijk is
Het registreren van gegevens brengt altijd risico’s met zich mee. Je weet maar nooit wat er met de geregistreerde gegevens gebeurt
Het is een voordeel voor de automobilist dat het kastje mogelijkheden biedt voor handige diensten
Het kastje is onnodig duur. Registratie kan ook op een andere manier (bijv via de kilometerteller)
Het is een nadeel dat er fraude kan worden gepleegd. Ook de beveiliging van dit kastje zal ooit worden gekraakt
Het kastje is nu eenmaal nodig om gegevens te registreren bij het betalen per kilometer
Het is waarschijnlijk dat de kosten voor zo’n ingewikkeld systeem uit de hand lopen
Het is een voordeel dat de gegevens alleen in een kastje in de auto worden opgeslagen

In hoeverre bent u het eens of oneens met de onderstaande stellingen over de overgangsfase?

Het is noodzakelijk om de BPM langzaam af te bouwen, anders worden de huidige auto’s ineens veel minder waard
Een nadeel van de overgangsfase is dat mensen lang in onzekerheid blijven over hun autokosten
Het is een nadeel dat de MRB zo sterk stijgt in de overgangsfase
De overgangsfase is een noodzakelijk kwaad en helaas niet te vermijden
Het is goed dat de invoering van de kilometerprijs in stappen gaat
Het is niet eerlijk dat sommige automobilisten langer vaste belastingen blijven betalen

In hoeverre bent u het eens of oneens met de onderstaande stellingen over het afschaffen van de vaste autobelastingen?

Het is oneerlijk dat kopers van duurdere auto’s meer profiteren van de afschaffing van de BPM dan kopers van goedkopere auto’s
Het is een nadeel dat bestaande auto’s minder waard worden
Het is een voordeel dat nieuwe en tweedehands auto's in aanschaf en bezit goedkoper worden
Het is een nadeel dat de BPM verdwijnt, want via korting op de BPM wordt nu de aanschaf van zuinige en schone auto’s gestimuleerd
Het is een voordeel dat de BPM verdwijnt, omdat die in andere landen ook niet (meer) bestaat
Met de huidige vaste belasting weet je precies waar je aan toe bent
Het is simpel en overzichtelijk als er één kilometerprijs komt i.p.v. 2 soorten autobelastingen, zoals nu
Het is eerlijker om te betalen voor het gebruik van een auto dan voor het bezit

In hoeverre bent u het eens of oneens met de onderstaande stellingen over de invoering van de kilometerprijs met een tarief gebaseerd op milieukenmerken van de auto?

Het is eerlijker als de kilometerprijs voor alle auto’s even hoog is
Het is een voordeel dat mensen bewuster nadenken over het gebruik van de auto
De invoering van de km-prijs heeft geen zin, want mensen kunnen hun gedrag toch niet aanpassen
Het is een groot voordeel dat het invoeren van de km-prijs een positief effect heeft op het aantal verkeersdoden
Het is logisch om meer te betalen voor een auto die meer vervuilt
Het nieuwe systeem draagt bij aan een beter milieu omdat zuinige auto’s aantrekkelijker worden
Het heeft geen zin, want niet iedereen kan het zich veroorloven om een andere auto aan te schaffen met een lagere km-prijs
’Betalen naar gebruik’ is eenvoudiger te bereiken door de brandstofaccijns te verhogen
Ciro
 
Posts: 47
Joined: 09 Dec 2008 22:23
Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid maart 2008

Re: Kilometerheffing

Postby BlueHCH » 26 Jan 2010 22:19

ieks... weer al die enge vragen :evil:
BlueHCH
 
Posts: 755
Joined: 25 Jun 2008 05:59
Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

PreviousNext

Return to Offtopic

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest